Sveriges vackraste vinkällare

Sveriges vackraste vinkällare

Nu ska Sveriges vackraste vinkällare utses. I den välmeriterade juryn sitter Richard Juhlin, Thomas Sandell och Johan Magnusson. Arrangemanget genomförs av det anrika vinhuset Penfolds.

Nu inleds jakten på Sveriges vackraste privata vinkällare. Vid utnämningen kommer både estetik och kreativitet att värderas högt vilket skapar en möjlighet för fler bidrag än de mest påkostade vinkällarna.

Juryn som utser de tre vinnande bidragen består av världens främsta champagneexpert - Richard Juhlin, den legendariska arkitekten och designern Thomas Sandell samt Johan Magnusson som är ägare av Magnusson Fine Wine, värderingsman av vin och expert på vinlagring.

Vinnaren av den vackraste vinkällaren belönas med en resa till Australien för två personer med privatvisning och provning på Penfolds i Adelaide samt middag på Magill Estate - Penfolds gourmetrestaurang. Vinnaren kommer också att få besöka Barossa Valley med vingårdsbesök och boende mitt i vingården.

Andrapristagaren får en middag för två på stjärnkrogen Mathias Dahlgren där ett antal unika viner från Penfolds kommer att serveras under kvällen. Tredjepriset består av ett vinställ i form av Eames legendariska ”House of Cards”. Vinstället är framtaget i ett unikt designsamarbete mellan Eames Office och Penfolds.

Tävlingen löper till den 31 december 2011. De vinnande vinkällarna kommer att fotograferas professionellt och publiceras i bild men dess ägare och plats kommer självklart att vara anonyma.

För att medverka laddas bilder på vinkällaren upp på:
www.SverigesVackrasteVinkallare.se
Här finns också kompletta tävlingsregler

För mer information kontakta:
Anna Andrée Jeppe, Marknadsansvarig för Penfolds i Norden
E-post: anna.andreejeppe@tweglobal.com

Om Penfolds:

Penfolds är den mest ansedda vinproducenten i Australien. Företaget grundades redan 1844 av britten Dr.Christopher Rawson Penfold som planterade de första vinstockarna intill sin mottagning i Magill i södra Australien. 1951 tillverkar Penfolds första vinmakare Max Schubert Grange Hermitage som placerat Australien på den internationella vinkartan och som idag säljs för stora summor. Max Schubert myntade uttrycket: True excellence is a constant and endless journey - not a destination", vilket än idag ligger till grund för Penfolds vinmakarfilosofi. Idag är Peter Gago chefsvinmakare. Sedan 2006 tillhör Penfolds det Australiensiska dryckesföretaget Treasury Wine Estates.

www.penfolds.com

Om Treasuty Wine Estates: