Sveriges vackraste vinkällare är utsedd

Sveriges vackraste vinkällare är utsedd

Det australiensiska vinhuset Penfolds har utsett Sveriges vackraste privata vinkällare 2012. Det vinnande bidraget som finns i Stockholms skärgård visar att skönhet uppstår i kombination med funktionalitet.

Sveriges vackraste privata vinkällare 2012 finns i Stockholms skärgård enligt en enig jury bestående av champagneexperten Richard Juhlin, den legendariska arkitekten och designern Thomas Sandell samt Johan Magnusson, ägare av Magnusson Fine Wine, värderingsman och expert på vinlagring.

I sitt arbete att utse de vackraste bidragen har juryn sett på kriterier som kreativitet, estetik och lagringsfunktion. Juryns motivering av vinnaren lyder:

En vinkällare i vår tid som är lika estetiskt ren och snygg utan flaskor som med flaskor. Det finns en elegans som inte tar över vilket är ett konststycke i sig. Vidare bygger vinkällaren på funktionalitet med lagringen i fokus utan att blanda in sociala aspekter.

– Jag ville tillsammans med arkitekten John Robert Nilsson skapa en modern vinlagring som är lätt att utnyttja. Vinkällaren ligger därför i direkt anslutning till köket. Designmässigt kommer inspirationen från både en klassisk humidor samt ett bibliotek genom de raka och luftiga hyllorna i teak, säger ägaren av Sveriges vackraste vinkällare 2012.

Anna Andrée Jeppe är Marknadschef för Penfolds i Norden och initiativtagare till tävlingen.

– De många bidragen visar på ett stort intresse att bygga och inreda personliga vinkällare. På Penfolds vill vi genom tävlingen uppmuntra och inspirera till ännu mer lagring av vin. Även ett standardvin vinner på 1-2 år i källaren medan exempelvis Grange och Bin 707 kan utvecklas under ett halvt sekel eller mer.

Vinnaren i Sveriges Vackraste Vinkällare belönas inte bara med äran utan även med en resa till Australien för två personer. I priset ingår privatvisning och vinprovning på Penfolds i Adelaide samt middag och boende mitt i vingården.

Andrapristagaren, en vinkällare från Norrtälje med strikta linjer i ljust tegel, belönas med en middag för två på stjärnkrogen Mathias Dahlgren där ett antal unika viner från Penfolds serveras under kvällen. Tredjepriset går till en klassisk vinkällare i Skåne som belönas med ett vinställ i form av Eames legendariska ”House of Cards”. Vinstället är skapat genom ett unikt designsamarbete mellan Eames Office och Penfolds.

Utmärkelsen Sveriges Vackraste Vinkällare genomförs av det australiensiska vinhuset Penfolds som är kända för sina mycket lagringsbara viner.

För mer information besök: www.sverigesvackrastevinkallare.se

För mer information kontakta:
Anna Andrée Jeppe, Marknadsansvarig för Penfolds i Norden
E-post: anna.andreejeppe@tweglobal.com

Om Penfolds:

Penfolds är den mest ansedda vinproducenten i Australien. Företaget grundades redan 1844 av britten Dr.Christopher Rawson Penfold som planterade de första vinstockarna intill sin mottagning i Magill i södra Australien. 1951 tillverkar Penfolds första vinmakare Max Schubert Grange Hermitage som placerat Australien på den internationella vinkartan och som idag säljs för stora summor. Max Schubert myntade uttrycket: True excellence is a constant and endless journey - not a destination", vilket än idag ligger till grund för Penfolds vinmakarfilosofi. Idag är Peter Gago chefsvinmakare. Sedan 2006 tillhör Penfolds det Australiensiska dryckesföretaget Treasury Wine Estates.

www.penfolds.com