TOPPÅRGÅNG VID LANSERING AV NYA PENFOLDS BIN-VINER

TOPPÅRGÅNG VID LANSERING AV NYA PENFOLDS BIN-VINER

I Penfolds BIN-serie ingår flera toppviner från Australien. I mars släpptes nya årgångar av röda två viner i BIN-serien i en begränsad upplaga för försäljning på Systembolaget; BIN 389 och BIN 138. Efter endast några dagars försäljning var över halva partiet sålt.

Penfolds är välkänt för sitt ikonvin Penfolds Grange och i denna lansering gavs möjligheten att köpa Bin 389 från toppårgången 2012, som liknar Grange i stilen och som ofta omnämns som ”Baby Grange”. Ett vin som kommer att kunna avnjutas i många år framöver och som överösts med topprecensioner. Det andra vinet som släpptes var BIN 138 från 2013 som har en Rhoneliknande stil. Under mars månad byts även årgången på det välkända och uppskattade vinet BIN 28, till 2012.

Vad är BIN?

BIN är från början benämningen på förvaringsutrymmet i vinkällaren där vinerna lagrades innan försäljning. Alla viner, både tank, ekfat eller flaskor var numrerade vilket underlättade identifiering av de viner som skulle ingå i en specifik cuvée (blandning). BIN-numret blev en förkortning av alla komponenter som ingick i det specifika vinet. Det finns alltså ingen generalisering där högre nummer är bättre än lägre utan, det är mera slumpen som avgör siffervalet.

Följande röda viner ur Penfolds BIN-serie släpptes 6 mars på Systembolaget:

Vin Artikelnummer Pris

2012 BIN 389 99150 419 kr
2013 BIN 138 99516 239 kr
2012 BIN 28 Kalimna 16320 169 kr

Penfolds BIN 389

Kallas ofta för ”Poor Man’s Grange” eller ”Baby Grange”, dels för att en del komponenter i vinet har lagrats på samma fat där tidigare olika årgångar av Grange lagrats. Den första årgången som gjordes var 1960, då av Penfolds legendariska vinmakare Max Schubert. BIN 389 var vinet som hjälpte Penfolds att bygga sitt solida rykte hos rödvinskonsumenter. BIN 389 årgång 2012 har lagrats 18 månader på 30% nya amerikanska ekfat samt 70% på 1 till 2 år gamla ekfat. Vinet är en blandning av 54% Cabernet Sauvignon och 46% Shiraz.

Penfolds BIN 138

Shiraz, Grenache och Mataro var de första druvorna som planterades i Barossa Valley. 1950 började Penfolds att experimentera med blandningar av Shiraz och den robusta druvan Mourvèdre (Mataro). 1992 bestämde sig Penfolds för att följa den internationella trenden med insmickrande viner från Södra Rhône och en blandning av Shiraz, Grenache och Mataro från gamla vinstockar skapades och fördes in i BIN-serien med namnet BIN 138. Druvorna kommer från gamla och lågavkastande vinrankor i Barossa Valley. BIN 138 årgång 2013 är lagrat 12 månader på 2 till 3 år gamla franska och amerikanska ekfat. Vinet är en blandning av 75% Shiraz, 15% Grenache och 10% Mataro.

Penfolds BIN 28 Kalimna

Ett kvalitetsvin som visar hur Shiraz från varma delar av Australien ger mogna, robusta och generösa smaker. Namnet kommer från den berömda vingården Barossa Valley Kalimna som Penfolds köpte 1945. Första årgången som gjordes var 1959 och då uteslutande med druvor från Kalimna. Idag är BIN 28 Kalimna en blandning av olika vingårdar och regioner men alltid med Barossa Valley väl representerat. BIN 28 Kalimna 2012 är gjort på 100% Shiraz som lagrats 15 månader på gamla amerikanska ekfat.

För mer information, kontakta gärna:
Filip Lundquist, Brand Manager Penfolds Nordics, Treasury Wine Estates

filip.lundquist@tweglobal.com

Om Penfolds:

Penfolds är den mest ansedda vinproducenten i Australien. Företaget grundades redan 1844 av britten Dr.Christopher Rawson Penfold som planterade de första vinstockarna intill sin mottagning i Magill i södra Australien. 1951 tillverkar Penfolds första vinmakare Max Schubert Grange Hermitage som placerat Australien på den internationella vinkartan och som idag säljs för stora summor. Max Schubert myntade uttrycket: “True excellence is a constant and endless journey - not a destination", vilket än idag ligger till grund för Penfolds vinmakarfilosofi. Idag är Peter Gago chefsvinmakare. Sedan 2006 tillhör Penfolds det Australiensiska dryckesföretaget Treasury Wine Estates.

www.penfolds.com