Världens främsta vin till Sverige

Världens främsta vin till Sverige

1 november 2011 sker årets lansering av ikonvinerna ifrån Penfolds i en mycket begränsad upplaga. I samlingen finns Penfolds Reserve Bin 09A Chardonnay, utsedd till världens bästa vita vin av International Wine Challange (IWC). Bland samlarobjekten ingår givetvis även Penfolds Grange som är Australiens mest prestigefyllda röda vin.

2011 års lansering av Penfolds ikonviner har aldrig varit intressantare. I september utsågs Penfolds Bin Reserve 09A Chardonnay till världens främsta vita vin i International Wine Challange (IWC) som totalt bedömer 10 000 viner. I oktober kom nästa stora utmärkelse då Penfolds tilldelades titeln Winery of the Year av American Wine & Spirits Magazine som även de bedömer 10 000 viner. Magasinet är en av de ledande vintidningarna i världen och under de 25 år som priset delats ut har Penfolds vunnit utmärkelsen hela 21 gånger.

Penfolds ikonviner består av den australiensiska vingårdens absoluta toppviner varav flera är åtråvärda samlarobjekt. Årets lansering kommer till Systembolaget den 1 november 2011. Samtliga viner förväntas liksom tidigare år sälja slut på kort tid då tillgången är kraftigt begränsad. Följande viner ingår:

RÖDA VINER

2006 Penfolds Grange
Penfolds Bin 95 Grange Shiraz är Australiens mest prestigefulla vin vars främsta årgångar kan lagras i över ett halvt sekel.

Färgen i Penfolds Grange 2006 är djup och blodröd. Doften är typisk med intensiva och komplexa toner av mörk choklad, björnbär, fikon och espresso. Det finns även en angenäm antydan av rökt kött, lakrits, muskot och soja. Smaken är kraftig, komplex och frisk med toner av mörk choklad, mörka bär, espresso, lakrits och rostade kastanjer samt en rejäl dos välbalanserade tanniner. Årgång 2006 är klassisk Grange som kommer att utvecklas rejält med lagring precis som 1976, 1986 och 1996. Vinet kan drickas nu men kommer att utvecklas fram till 2046.

Pris 2999kr
Artikelnummer 99074

2008 Penfolds BIN 707 Cabernet Sauvignon
Penfolds Bin 707 Cabernet Sauvignon är ett av Penfolds fylligaste och mest kraftfulla viner. Det är fruktdrivet och rejält ekfatslagrat i en oerhört koncentrerad stil fyllt av mörka bär och choklad.

Färgen hos Penfolds Bin 707 Cabernet Sauvignon 2008 är djupt magentafärgad. Doften är frisk med intensiva toner av violer, svarta vinbär, mocka, söt frukt samt lavendel och salvia. Smaken är generös med koncentration av svarta vinbär, mörka körsbär och fläder. Tanninerna är sammetslena och har en ton av cederträ och tillsammans med en underliggande ton av ny ek. 2008 är en av de bästa årgångarna någonsin för Penfolds Bin 707 och en mellanlång till lång lagring rekommenderas.

Pris 999kr
Artikelnummer 99109

2008 Penfolds RWT Shiraz
Penfolds RWT Barossa Shiraz som lanserades 1997 är ett resultat av flera års utvecklingsarbete. Vinets parfymerade, strukturerad och förföriska frukt kommer från vingårdarna runt Kalimna, Moppa och Ebenezer på den västra kanten av Barossa Valley. I traditionella Penfoldsanda har vinet mognat på franska ekfat i 14 månader. Även om Penfolds RWT är njutbara i relativt unga år är dessa viner byggda för lång lagring med upp till ett halvt sekel för de främsta årgångarna.

Färgen för 2008 Penfolds RWT gränsar mellan djupt lila och kolsvart. Doften är klassisk för Barossa Shiraz med blåbär, mörka plommon, bitter mörk choklad, espresso, viss rökighet samt torv och ek med toner av mocka. Smaken är tät och kraftfull med mörka bär, praliner, mogen choklad med grovkorniga tanniner samt vaniljek. 2008 Penfolds RWT är ett vin på ”The Edge of Darkness” som tydligt visar vad en modern Shiraz i Barossa kan åstadkomma. Enligt Penfolds kan detta vara den bästa RWT:n någonsin. Vinet kan drickas nu men kommer att utvecklas fram till omkring 2032.

Pris 729kr
Artikelnummer 99167

2008 Penfolds Magill Estate Shiraz
Den historiska 5,2 hektar stora egendomen Monopole i Magill är en av de få vingårdarna i världen som ligger innanför stadsgränserna. Molnopole består av tre delar som återplanterats år 1951, 1967 och 1985. Efter avslutad framställning är Penfolds Magill Estate Shiraz lagrat på nya franska och amerikanska ekfat i 12-15 månader. Det är ett underbart medelfyllig och relativt parfymerat vin med en rejäl ryggrad utan att vara för alltför knutet.

Färgen är djupt lila med toner mot det svarta. Doften är fylld med björnbär, svarta oliver, tranbär, färska rostade valnötter med ekfatsjästa toner samt stilfull ny ek. Smaken är medelfyllig vin med tranbär, röda plommon, granatäpple, björnbär frukt samt färska rostade mandlar. Tanninerna är finkorniga med toner av cederträ. Detta är en mycket distinkt och livfullt vin med ren fruktighet, friskhet och insmickrande struktur. Penfolds Magill Estate Shiraz 2008 avnjuts från 2014 till 2032.

Artikelnummer 99136

2007 Penfolds St Henri Shiraz
Penfolds St Henri är en australiensisk legend som ligger lika högt i aktning hos samlare som Penfolds Grange. Det är möjligt tack vare St Henris enorma lagringskapacitet och oefterhärmliga stil. Efter avslutad vinframställning får St Henri mogna under ungefär ett år i ett ekkar på 1460 liter som är över 50 år gammalt. Det gör att frukten byggs upp samt att garvsyran ökar i komplexitet. Genom att vinet aldrig kommer i kontakt med ny ek får St Henri en smakupplevelse som särskiljer det från andra Shirazviner från Penfolds. Med ålder utvecklas Penfolds St Henri komplexitet och generositet i en tilltalande sammetslen stil. De bästa årgångarna utvecklas i över 30 år.

Färgen är ljus och ungdomligt röd. Doften är otroligt uttrycksfull med intensiva toner av hallon, mullbär, anis, örter samt tydliga inslag av krossat skiffer. Smaken vittnar om ett mycket polerat vin med generös frukt från röda vinbär och hallon. Det finns toner av lakrits, salvia, rostad kastanj som balanseras av tanniner med viss kritighet. 2007 St Henri är redan en modern klassiker och ett toppvin i en relativt svår årgång. Precis som Chateau Latour har St Henri ett rykte om att kunna trotsa alla odds.

Artikelnummer 99084

VITA VINER

2009 Penfolds Reserve Bin 09A Chardonnay
Reserve Bin A-serien på Chardonnay har sedan introduktionen 1994 blivit ett mycket väletablerat vin. Det har en fräsch och mineralrik stil som ligger i spetsen för samtliga Chardonnayviner i Australien. Med sina distinkta flintatonade aromer, krämiga smak och långa skarpa syra, återspeglar Penfolds Reserve Bin 09A den energi som finns i det svala klimatet i Adelaide Hill. Vinet ett resultat av många års experimenterande och förfinande och dess karaktär är förtrollande för vinkännare.

Färgen hos Reserve Bin 09A är av vitguld med limegröna nyanser. Doften visar på ett oändligt komplext vin med intensiva toner av citrusblommor, nektariner, vita persikor, grapefrukt och färsk makadamianötter samt pistolflinta. Smaken är förförande med flinta, äpplen, päronskal, citronkräm, grapefrukt, fin jäst, ek och aptitretande citrus. Syran har toner av vått skiffer och det finns en påtaglig mineralitet. Detta fängslande och fokuserade vin är en mycket värdig efterträdare till den prisvinnande Bin 08A. Med sina undertoner av pistolflinta, sin generösa frukt och läckra mineralitet är Bin 09A mer en filosofi än ett vanligt vin.

Artikelnummer 99130

2008 Penfolds Yattarna Chardonnay
Penfolds Bin 144 Yattarna Chardonnay kallas för ”vit Grange” för sin både återhållsamma och kraftfulla stil på en och samma gång. Det är vinets påtagliga parfymering, komplexa frukt och breda spektrum av smaker som har gjort Yattarna legendariskt. För att skapa Yattarna sker ett kompromisslöst urval av druvor från de allra bästa vingårdarna som efter vinifiering lagras på utvalda fat. Den minutiösa omsorgen i kombination med en naturlig intuition från vinmakarna gör Yattarna en av Australiens främsta Chardonnayupplevelser.

Färgen på 2008 Penfolds Yattarna Chardonnay är guldig med en grön nyans. Doften är intensiv och aromatisk med toner av jasmin, kamomill, citronkräm och gula persikor. Det finns även underliggande toner av nougat, cashewnötter och kanel ifrån jäsningen där vinet regelbundet rörts om (battonage) för att maximera kontakten med jästfällningen. Smaken är elegant uppbyggd med både kraft och återhållsamhet tillsammans med en fantastiskt fruktdriven komplexitet. Vinet har påtagliga toner av citron, ostmassa och äpple tillsammans med en rostad nötighet samt en behaglig krämighet. Syran är full av mineralitet och från ekfatslagringen kommer en smak av smörkakor. 2008 Penfolds Yattarna Chardonnay är ett riktigt välbalanserat och uttrycksfullt vin med slående aromer, hög mineralitet och lång smak. Vidare ger de tasmanska druvorna som ingår i 2008 Yattarna en påtaglig energi och finess till vinet.

Artikelnummer 99161

Samtliga viner blir tillgängliga på Systembolaget den 1 november 2011 i en mycket begränsad upplaga.

Länk till bilder på Penfolds viner:
Bilder på flaskor i Penfolds exklusiva lansering 1/11 2011
Miljöbilder till Penfolds exklusiva lansering 1/11 2011