Vindistributören Foster’s växer och blir den fjärde största leverantören av vin till Systembolaget

Foster’s group ökade sin försäljning för tredje kvartalet med elva procent. Det innebär att Foster’s vinportfölj, som till 80 procent består av australiensiska viner, ökar med tre gånger mer än hela övriga Australien-segmentet på Systembolaget.

Foster’s group etablerade en egen organisation i Norden i april 2009 för att hantera försäljning, marknadsföring och distribution av varumärkena Lindemans, Penfolds, Rosemount, Wolf Blass och Beringer. Under det tredje kvartalet 2009 ökade Foster’s svenska verksamhet sin försäljning med hela 11 procent, jämfört med året innan. Varumärket Lindemans säljer över förväntan och växer med 13 procent under tredje kvartalet. Varumärket befäster därmed sin ledande position inom Australien segmentet.

– Vi är fantastiskt nöjda över att vi lyckats så bra i vår etableringsfas. Vår försäljningsökning är ett kvitto på att vi har valt rätt strategi för Sverige och Norden, säger Jonas Hillergren, VD för Foster’s Group Norden.

Beslutet att starta en egen organisation och avsluta distributionsavtalet med V&S, sedermera Pernod Ricard, har varit en lyckad satsning. Foster’s Norden är den region som står för den största tillväxten inom företaget i Europa. Idag har Fosters Norden 20 medarbetare baserade på det nordiska huvudkontoret i Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Hillergren, vd Foster’s Norden

jonas.hillergren@emea.fostersgroup.com,
Tel +46 (0) 70 398 95 97

Om Foster’s EMEA:

Foster’s EMEA är namnet på Foster’s Group Limited på den Europeiska marknaden. Foster’s EMEAs produktportfölj inkluderar ledande vinvarumärken som Lindemans, Penfolds, Rousemount, Beringer och Wolf Blass. Vinerna säljs i över 32 europeiska länder. Företaget har nordiskt huvudkontor i Stockholm och är en av de ledande vinproducenterna med en försäljning av 15 miljoner liter vin
per år Norden.