Vinkunskap i alla led

Vinkunskap i alla led

Som första vinleverantör i Norden har Treasury Wine Estates låtit samtliga medarbetare diplomerats i vinkunskap oavsett arbetsuppgift inom organisationen. Utbildningen har genomförts av världsledande Wine & Spirit Education Trust (WSET).

Jonas Hillergren, VD för Treasury Wine Estates i Norden, har låtit samtliga 25 anställda genomgå minst Wine & Spirit Education Trust (WSET) Advanced eller International Higher Certificate. Detta trots att hälften av teamet inte är direkt involverade i vinverksamheten utan arbetar med exempelvis ekonomi, distribution eller kontor/reception.

Treasury Wine Estates äger och distribuerar ett flertal välkända vinhus. Med populära varumärken som Penfolds, Lindeman's, Beringer, Rosemount och Wolf Blass är företaget en av de största leverantörerna till Systembolaget. Det nordiska initiativet med vinutbildning i alla led har uppmärksammats av Treasury Wine Estates globalt och inom drygt ett 1 år kommer samtliga medarbetare i Europa ha diplomerats.

– WSETs vinutbildning är gedigen och ger en livslång nytta, oavsett om det är hos oss eller framtida arbetsgivare. Kostnaden för kurserna ser vi som en mycket väl använd investering, säger Jonas Hillergren.

Treasury Wine Estates arbetar kontinuerligt för att konsumenter inte ska dricka mer vin - utan bättre vin - vilket kräver och kunniga pålästa medarbetare. En kunskap som till exempel är ovärderlig under vinmässor då flera aktörer i branschen hyr in extra personal till sina montrar.

– Vi bemannar alltid vinmässor med egna medarbetare från samtliga delar av kontoret. Ingen kan våra produkter och vårt företag som vi, att träffa vårt team är det närmaste konsumenter kommer till att träffa vinmakarna själva. Att exempelvis kunna samtliga franska appellationer ger ett självförtroende, speciellt då vi uteslutande arbetar med viner från Australien och USA, säger Jonas Hillergren.

WSET är världens mest erkända vinutbildning och kommer i fem steg. Alla steg krävs för att gå vidare till en Master of Wine, vinvärldens tyngsta utmärkelse som endast har tilldelats 299 personer sedan 1953. Personalen på Treasury Wine Estates i Stockholm har samtliga diplomerats i som lägst WSET Advanced eller International Higher Certificate vilket motsvarar de tre första stegen utbildningen.