Wynns gör återigen kritikerrosat vinsläpp

Wynns gör återigen kritikerrosat vinsläpp

Har du också längtat efter ett av årets mest smakfulla lanseringar? Notera då den 12 och 14 oktober. Då släpper den prisbelönta vintillverkaren Wynns årets kollektion. En samling hyllade viner från årgångarna 2018 och 2019 där Cabernet Sauvignon och Shiraz sätter ton.

”Kombinationen av de två årgångarna är den starkaste duo jag sett under mina 30 år på Wynns och symboliserar Wynns klassiska husstil” - Sue Hodder, Chefsvinmakare på Wynns

2019 Black Label Cabernet Sauvignon

Wynns Black Label Cabernet Sauvignon anses vara en ikon bland den australienska vinskatten och karaktäriserande för hela regionen. Här möts smaker av röda körsbär och plommon med toner av valnöt. Det ger vinet ett intensivt och elegant intryck. Black Label Cabernet Sauvignon ett av Australiens främsta samlingsviner och ledande inom kategorin Cabernet Sauvignon.

Artikelnummer: 9415101 | Pris: 239 SEK | Alkohol: 14% |
Lanseras 12:e oktober i Systembolagets tillfälliga sortiment.

2018 Wynns Coonawarra Estate Michael Shiraz

Under de år frukten har som bäst kvalité, plockas druvorna som utgör Michael Shiraz. Vinet bär på flera lager av röda bär, mörka kryddor och en subtil smak av kryddnejlika. En exklusiv karaktär så stark att vintillverkaren David Wynn uppkallat vinet efter sin egen son.

Artikelnummer: 5347001 | Pris: 749 SEK | Alkohol: 13.5% |
Lanseras 12.e oktober i Systembolagets beställningssortiment.

2018 John Riddoch Cabernet Sauvignon

Sedan 1982 har John Riddochs Sauvignon varit ett av Wynns flaggskeppsviner. Noga utvalda druvor från distriktet Coonawarra ligger till grund för harmonin i vinets kraftfulla, balanserade och prisade smak. Vinvärldens kritiker är rörande överens om John Riddoch Cabernet Sauvignons storhet. Livsstilsmagasinet Club Oenologiques kritiker Adam Lechmere gav vinet 97 poäng och den välkända vinkännaren Andrew Caillard hyllade med hela 99 poäng.

Artikelnummer: 9419901 | Pris: 849 SEK | Alkohol: 14% |
Lanseras 14:e oktober i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Tidigare i år släpptes också Wynns omåttligt populära och prisvärda Shiraz och Chardonnay som redan idag finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment.

2018 Wynns Coonawarra Estate Shiraz

De uppskattade vinet Wynns Coonawarra Estate Shiraz unika stil kombinerar smaker av svartpeppar, bär med blommiga inslag. Varsamt lagrat på ekfat får vinet definierade aromer i samklang med den signifikanta karaktären av regionens svala klimat. Ett kompromisslöst möte av kvalité och prisvärdhet som belönats med utmärkelsen ”Superfynd” av DPVE.

Artikelnummer: 50256 | Pris: 99 SEK | Alkohol: 13.5% | Finns att besälla här

2020 Wynns Coonawarra Chardonnay

I en naturlig balans mellan komplexitet och elegans visar Wynns Coonawarra Estate Chardonnay att distriktet präglar såväl utmärkta vita som exklusiva röda viner. Med sitt svala klimat lockar Coonawarra fram den rena och kvarvarande smaken av lätta kryddor och citron.

Artikelnummer: 50208 | Pris: 99 SEK | Alkohol: 13.6% | Finns att beställa här

Om Wynns Coonawarra Estate

Wynns är regionens främsta vinproducent och största enskilda vingårdsinnehavare. Vinhuset grundades 1951 men har anor tillbaka till sent 1800-tal och besitter idag de bästa och längst etablerade vingårdsområdena i Coonawarra. Dess viner betraktas som riktmärken för distriktet och hyllas både för sin konsekventa kvalité och djupa smak. För mer information: www.wynns.com.au.