Lasarettet i Landskrona är Skånes första hyrfria sjukhus

Lasarettet i Landskrona är Skånes första hyrfria sjukhus

Lasarettet i Landskrona har uppnått en betydande milstolpe i Region Skånes omställningsarbete genom att bli helt oberoende av extern hyrpersonal, varken sjuksköterskor eller läkare. Detta framsteg är ett resultat av strategiska åtgärder för att stärka arbetsmiljön och öka vårdkvaliteten.

- Att bli hyrfritt är en betydelsefull prestation för Lasarettet i Landskrona. Det visar på att vi är en attraktiv arbetsgivare och på vår förmåga att rekrytera och behålla kompetent personal internt, vilket i slutändan gynnar både patienter och personal, säger sjukhusstyrelsens ordförande Dan Ishaq (M).

- Att lasarettet nu är hyrfritt kommer att leda till att minskade kostnader men också ökad patientsäkerhet, säger sjukhusstyrelsens förste vice ordförande Åsa Holmén (L).

- Man kan inte nog betona vikten av lojal och kompetent personal samt en ihärdig sjukhusledning i denna framgång, säger Emily Jensen (KD), ersättare i sjukhusstyrelsen.

Treklövern i Sjukhusstyrelse Landskrona ser nu fram emot att bygga vidare på denna framgång och fortsätta erbjuda högkvalitativ vård till skåningarna.

Kostnaderna för hyrbemanning i vården ökade hos många av Sveriges regioner förra året. Region Skånes kostnader för inhyrda sjuksköterskor uppgick 2023 till cirka 310 miljoner kronor.

Region Skåne var en av många regioner som under hösten 2023 intensifierade sitt arbete med att minska beroendet av hyrbemanningen. I Skåne infördes ett då unikt hyrstopp för sjuksköterskor, som trädde i kraft fullt ut den 15 januari i år.

- Sedan vi införde hyrstoppet för sjuksköterskor i Region Skåne har det arbetats intensivt ute på sjukhusen för att kunna fortsätta leverera god vård. Att sjukhusstyrelsen och lasarettet i Landskrona klarar det och samtidigt lyckas bli oberoende av hyrläkare är en bedrift jag är mycket stolt över, säger personalnämndens ordförande Linda Allansson Wester (M).

För mer information:

Dan Ishaq (M)

Ordförande, Sjukhusstyrelse Landskrona

dan.ishaq@moderaterna.se

Linda Allansson Wester (M)

Ordförande, Personalnämnden

linda.allansson.wester@skane.se