FRS Baltics snabbgående katamaran Skane Jet seglar från Trelleborg till Sassnitz 2023

Linjen Trelleborg-Sassnitz återupptas 2023

Trelleborgs Hamn ser fram emot 2023 då vi kommer kunna erbjuda linjen Trelleborg-Sassnitz igen. Samtidigt ser vi fram emot att få välkomna FRS Baltic som ny rederikund i hamnen.

Ny kund – FRS Baltic
FRS Baltics snabbgående katamaran Skane Jet seglar för närvarande från Ystad hamn men ändrar kurs och seglar till Sassnitz från Trelleborgs Hamn nästa år. Höghastighetskatamaranen Skane Jet transporterar mer än 600 passagerare och 200 fordon på bara 2,5 timme, vilket gör den till den snabbaste förbindelsen till sjöss från Sverige till Tyskland. FRS Baltic kommer erbjuda dagsturer till Bordershop under april-oktober 2023, men även nattavgångar under sommarmånaderna.

Kungslinjen återuppstår
Kungsleden, på senare år benämnd Kungslinjen, mellan Trelleborg och Sassnitz, invigdes den 6 juli 1909 av kung Gustaf V och den tyske kejsaren Wilhelm II. Linjen Trelleborg-Sassnitz lades ner 2020 i samband med coronapandemin. Katamaranen Skane Jet kommer lägga till i färjeläge 7, som tidigare användes för tågfärjetrafik men som numera är ombyggt till ett funktionellt RoRo-färjeläge.

Fem destinationer i Europa
Trelleborgs Hamn har ett unikt geografiskt läge och trafikerar idag destinationerna Rostock, Travemünde, Swinoujscie och Klaipeda.

− Europas bästa RoRo-hamn kan återigen erbjuda hela fem linjer till Europa, det är det ingen annan svensk hamn som kan. Det kommer glädja många trelleborgare att linjen till Sassnitz är tillbaka samtidigt som det kommer främja turismen, säger Jörgen Nilsson, vd Trelleborgs Hamn.

Kort om FRS Baltic
Från solcellsdrivna passagerarfartyg till fraktfärjor. Idag består företaget av 70 fartyg som transporterar 7,9 miljoner passagerare och 2,1 miljoner bilar över hela världen varje år. Med 13 höghastighetskatamaraner världen över är FRS en av de ledande aktörerna i Europa och fortsätter att växa. FRS är också marknadsledande inom färjeturism på och runt ön Rügen: med utflykter och reguljärtrafik från White Fleet och Hiddensee-rederiet har FRS varit fast förankrad i regionen i över 50 år. Mer information finns på www.frs-baltic.com