TT-Line blir det första rederiet som använder höghastighetsinternet via det gemensamma samarbetet mellan Nowhere Networks och Trelleborgs Hamn

Trelleborgs Hamn erbjuder sina rederikunder tillförlitligt och snabbt internet med Nowhere Networks

Trelleborgs Hamn, den största RoRo-hamnen i Skandinavien, har valt Nowhere Networks som sin strategiska leverantör för radiobaserat snabbt internet till sina rederikunder. Implementeringen startar strax före slutet av detta år och alla fartyg i Trelleborgs Hamn kommer kunna ansluta via radiolänk och få upp till 300 Mbit/s internet. Med start i början av 2021 blir TT-Line det första rederiet som använder höghastighetsinternet via det gemensamma samarbetet mellan Nowhere Networks och Trelleborgs Hamn.

Trelleborgs Hamn har under en längre tid fokuserat på att bibehålla sin position som Östersjöns klimatsmartaste hamn. Nu är målet att även bli Östersjöns mest IT-vänliga hamn. Eftersom den maritima industrin har börjat förvandlas till mer IT-intensiv och IT-beroende, vill Trelleborgs Hamn nu kunna erbjuda sina rederikunder ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att ansluta och få hög internetkapacitet.

”Vårt samarbete med Nowhere Networks är verkligen en vinn-vinn-vinn-relation. Alla parter drar nytta av detta och särskilt våra rederikunder som kan använda en trådlös tjänst för höghastighetsinternet som kan användas för både affärskritiska IT-system och för resenärer ombord som vill använda internet för arbete eller för att kommunicera med vänner och familj”, säger Mikael Simonsson, IT-chef, Trelleborgs Hamn AB.

“Vi är mycket nöjda och glada över detta samarbete. Vårt kompletta servicekoncept, inklusive allt, är en komplett långdistanslösning för radiobaserad internetanslutning för den maritima industrin, och för rederikunderna i Trelleborgs Hamn kommer detta att ge stora möjligheter”, säger Asbjörn Frydenlund, VD, Nowhere Networks.

Trelleborg Hamn
Trelleborgs Hamn är den största RoRo-hamnen i Skandinavien och den kortaste vägen till kontinenten. Hamnen i Trelleborg är Skandinaviens ledande intermodala nav för internationell trafik och hanterar minst fyra transportkorridorer. Trelleborgs Hamn har 30 ankomster och avgångar dygnet runt, 365 dagar om året, till Tyskland, Polen och Litauen. År 2019 passerade 11,9 miljoner ton gods och cirka 1,2 miljoner enheter och 1,8 miljoner passagerare genom hamnen. Hamnen har konstant tillväxt, stabil ekonomi, nöjda kunder och 135 anställda med miljön i fokus.

Nowhere Networks
Nowhere Networks är ett ledande, snabbt växande högteknologiskt företag som utvecklar sin egen kostnadseffektiva bredbandslösning för sjöfarten. Vår affärsidé är att tillhandahålla radiobaserad internetanslutning med högre hastighet och högre kvalitet till fartyg till en betydligt lägre kostnad jämfört med äldre system andra tillgängliga lösningar på marknaden. Den tekniska lösningen består av en radiokommunikationslösning med inbyggd antennspårningsteknik som automatiskt kommunicerar trådlös signal från fartyg till land och håller fartygen anslutna hela tiden. Vår intelligenta molnbaserade programvaruplattform skalas till över 10 000 fartyg och möjliggör automatisk kontroll och automatisk resursoptimering av lösningen.

För mer information:
Nowhere Networks