PGA Championship by Trelleborgs kommun 21-23 augusti 2021

Trelleborgs Hamn sponsrar PGA Championship i Trelleborg

För fjärde året i rad sponsrar Trelleborgs Hamn, Trelleborgs Energi och Visit Trelleborg damgolftävlingen på Tegelberga GK. PGA-mästerskap för damer har spelats sedan 1997. Tävlingen är tourproffsens egna mästerskap och en mycket prestigefull tävling. Genom åren har många mästarinnor korats, där ibland Linda Wessberg, Caroline Hedwall, Catrin Nilsmark och Isabella Ramsay.

PGA Championship är proffsgolfarnas mästerskap. Det spelades för första gången i Sverige 1932. Alla svenska världsstjärnor har spelat tävlingen och många har segrat. Några exempel är Caroline Hedwall, Linda Wessberg och Catrin Nilsmark. PGA mästerskapen spelas i de flesta golfländer. I USA är PGA mästerskapen en major som vunnits av bland andra Annika Sörenstam, Anna Nordqvist, Suzann Pettersen och Inbee Park.

Det är fjärde året som Tegelberga Golfklubb står värd för en proffstävling för damer. Årets tävling ingår i Ladies European Tour Access Series, det vill säga undertouren till Ladies European Tour. I och med att tävlingen i år är en LETAS tävling och PGA mästerskap blir detta den största tävlingen klubben hittills arrangerat. Det råder inget publikförbud och tävlingen kan följas via klubbtv.nu

Till start väntas ett starkt startfält med proffs och amatörer från alla världsdelar. I anmälningslistan hittar vi proffs som vanligtvis spelar på tourer i USA och Europa och flera amatörer som representerat Sverige i landslagsuppdrag.

Trelleborgs roll för svensk golf
Trelleborgs läge i sydligaste Skåne med ett milt klimat, gör det möjligt att spela golf året om. Med anrika banor i fantastiska miljöer är det en optimal plats för golfspelare från Sverige såväl som utomlands. Från Falsterbo, Vellinge och Trelleborg, till Söderslätt och Österlen - här hittar golfentusiasten golfbanor med stor variation. Självklart knyts den rika golftraditionen ihop med vad mer Trelleborg kan erbjuda.

Stöttar idrottssatsande tjejer och det lokala
– Trelleborgs Hamn försöker vara goda sponsorer i det lokala närområdet, därför känns det extra roligt att denna stora internationella tävling går av stapeln här i Trelleborg för fjärde året i rad och att vi kan stötta idrottssatsande tjejer. Tillsammans med Visit Trelleborg och Trelleborgs Energi gör vi något för damidrotten, det tycker vi är viktigt, säger Jörgen Nilsson, vd Trelleborgs Hamn AB, en av eventets huvudsponsorer.

Mer information
    PGA Championship by Trelleborgs Kommun är en golftävling som ingår i LETAS (Ladies Europen Tour Access Series). Totalt fem tävlingar i Sverige, PGA Championship by Trelleborgs Kommun har en prissumma på totalt 55.000 Euro, den 21-23 augusti spelas tävlingen på Tegelberga Golfklubb. Den 20 augusti spelas en Pro-Am, tre amatörer spelar i lag tillsammans med en tjej från startfältet.

Se tävlingen online på KlubbTV
    KlubbTV sänder live från Tegelberga Golfklubb med start 11.00 måndag den 23 augusti. Följ även leaderboard som uppdateras regelbundet på nordicgolftour.se

Tegelbergas tävlingssida