Bild: Fr v Bernhard Termühlen, vd TT-Line, Jörgen Nilsson, vd Trelleborgs Hamn och Hanns H. Conzen, vd TT-Line

TT-Line har tecknat tioårsavtal med Trelleborgs Hamn

Idag har vi den stora glädjen att informera att TT-Line och Trelleborgs Hamn AB har tecknat ett nytt avtal på tio år! Det är väldigt positivt att TT-Line satsar vidare i Trelleborgs Hamn, det innebär en enorm långsiktighet av vår hamnverksamhet och därmed befäster vi vår ställning som Skandinaviens största RoRo-hamn.

TT-Line har haft en fantastisk volymökning de senaste åren och är Trelleborgs Hamns största rederikund. I nuläget har TT-Line sju fartyg som opererar på linjerna mellan Trelleborg och Travemünde, Rostock, Swinoujscie och Klaipeda. Under 2022 väntas även ett av TT-Lines två nya fartyg Green Ship att tas i drift. Green Ship är 230 meter långt och miljövänligt då det även kan drivas med LNG (flytande naturgas).

– Vi ser mycket fram emot att fortsätta utveckla vårt framgångsrika samarbete som pågått i 60 år, säger Hanns H. Conzen, VD för TT-Line. Med våra LNG-fartyg som kommer nästa år kommer vi att kunna erbjuda våra kunder inte bara den kapacitet som de behöver utan också den mest miljövänliga transportlösningen i Östersjön, tillägger kollegan Bernhard Termühlen.

– Det är oerhört glädjande att TT-Line väljer att förlänga sitt avtal och ser potentialen med Trelleborgs Hamns unika geografiska läge. Det är av stort värde för oss som hamn att TT-Line erbjuder hela fyra destinationer och vi ser fram emot ytterligare kapacitet med de två nya fartygen Green Ships. Med morgondagens nya fartyg blir lastning och lossning av gods ännu mer effektivt och flexibelt och innebär att vi kommer stå konkurrenskraftiga att möta ökade godsvolymer, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn.

Avtalet gäller fr o m 1 januari 2022 t o m 31 december 2031.

Trelleborgs Hamn - Skandinaviens största RoRo-hamn och Östersjöns klimatsmartaste hamn

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och har 30 ankomster och avgångar varje dygn. Från Trelleborgs Hamn utgår idag färjeförbindelser till och från kontinenten, till Travemünde, Rostock, Swinoujscie och Klaipeda, dygnet runt, året om. År 2020 passerade 12,1 miljoner ton gods och drygt 1 miljon enheter samt 1,2 miljoner passagerare i hamnen.

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens ledande intermodala hub för internationell trafik och servar minst fyra transportkorridorer. Hamnen har ständig tillväxt, stabil ekonomi, nöjda kunder och 128 medarbetare med miljön i fokus.

Vi har som uttalat mål att vara Östersjöns effektivaste och klimatsmartaste hamn. Vägen dit går via samarbete i stora EU-projekt, teknisk utveckling av reningsutrustning och bulleråtgärder tillsammans med fordonsleverantörer eller enklare aktiviteter som källsortering av avfall. Vissa saker tar många år att förverkliga, andra kan åtgärdas på några dagar.