TrelleborgsHem säljer för 1 miljard till KlaraBo

AB TrelleborgsHem säljer en fastighetsportfölj med drygt 800 hyreslägenheter till fastighetsbolaget KlaraBo Sverige AB. Det underliggande värdet på det kommunala bostadsbolagets fastigheter uppgår till totalt cirka 1 miljard kronor. Fastigheterna omfattar drygt 67 000 kvadratmeter uthyrningsbar area som förutom bostäder består av ca 16 000 kvadratmeter lokaler. Lokalerna innefattar i huvudsak av yta för särskilda boende, LSS-boende och förskolor. Försäljningen motsvarar ca 40% av TrelleborgsHems totala bestånd och fastigheterna är belägna i både Trelleborgs tätort och i Anderslöv. Den nya ägaren, KlaraBo, tillträder fastigheterna den 1 juli.

- Vi är glada över att åter igen kunna sälja till KlaraBo och vi ser detta som en bra affär för båda parter. Samtidigt som vi uppfyller vårt ägardirektiv får vi en köpare, till de fastigheter vi avyttrar, som tar ett långsiktigt ansvar och har en tydlig vilja att satsa i Trelleborg, säger Catharina Blixen-Finecke, ordförande (M) för AB TrelleborgsHem.

KlaraBo har även tidigare köpt delar ur TrelleborgsHems fastighetsbestånd. 2018 förvärvade man fastigheterna Bildsnidaren och Boktryckaren med 96 hyreslägenheter.

- Jag är glad att kunna välkomna våra nya hyresgäster i Trelleborg till KlaraBo. Genom förvärvet blir KlaraBo den största privata hyresvärden i Trelleborg. Samtidigt blir KlaraBo väsentligt större vilket gör oss till en än mer intressant motpart inför vår fortsatta tillväxtresa, säger Andreas Morfiadakis, VD för KlaraBo.

Med försäljningen av fastigheterna skapar TrelleborgsHem möjlighet att öka bostadsbyggandet i kommunen och frigör samtidigt resurser för att fortsätta den höga investeringstakten i befintligt fastighetsbestånd.

- Försäljningen innebär en betydelsefull satsning på TrelleborgsHems roll som den lokala samhällsbyggaren, säger Pia Jönsson VD på TrelleborgsHem. Vi räknar med att kunna byggstarta, i genomsnitt, ca 150 bostäder per år under de närmsta åren både i centralorten men också i kommunens utpekade utvecklingsorter.

Samtidigt som försäljningen blivit klar har en offensiv satsning på nyproduktion inletts där första projektet ut är kvarteret Malörten med fyra punkthus om totalt 102 lägenheter. Projektet väntas gå igång efter sommaren med en preliminär inflyttning under hösten 2022. AB TrelleborgsHems rådgivare i transaktionen har varit Svefa AB. Enckell Advokatbyrå AB har varit legal rådgivare.

För mer information, kontakta

Catharina Blixen-Finecke, ordförande AB TrelleborgsHem 0731-509 864 alternativt catharina.blixen-finecke@trelleborg.se eller Pia Jönsson, VD AB TrelleborgsHem 0709-610 259 alternativt pia.jonsson@trelleborgshem.se

Regioner

AB TrelleborgsHem bildades 1950 och har sedan dess varit ett helägt kommunalt bolag. Vi erbjuder bostäder och lokaler i Trelleborg, Anderslöv,Gislöv och Smygehamn. Totalt äger och förvaltar vi cirka 2 000 lägenheter och 60 000 kvm lokalyta. Vi är miljöcertifierade via Svensk miljöbas.

Pia Jönsson

Presskontakt VD VD 0410-19059

Bättre hållbara hem åt alla!

Vad är egentligen viktigare än att känna sig som hemma? Inte mycket, tror vi på TrelleborgsHem. Sedan 1950 har vi aktivt arbetat med att förse Trelleborg med bostäder, och vårt motto "Bättre hållbara hem åt alla" är lika viktigt idag! Välkommen hem!

AB TrelleborgsHem

Kapellgatan 18