Panasonic och Trend Micro ska utveckla säkerhetslösning för uppkopplade bilar

Panasonic och Trend Micro ska utveckla säkerhetslösning för uppkopplade bilar

Panasonic och Trend Micro meddelar idag att de ingått ett partnerskap där de tillsammans ska utveckla en IT-säkerhetslösning som ska upptäcka och motverka cyberattacker riktade mot självkörande och uppkopplade bilar.

Målet med partnerskapet är att utveckla en lösning som skyddar självkörande och uppkopplade bilar genom att förhindra intrång i de elektroniska styrenheter som styr bilförarnas körbeteenden såsom acceleration, styrning och inbromsning. Styrenheterna kontrollerar även bilens enheter för infotainment, som GPS-system och annan teknik som används för att bilen ska kunna kommunicera med enheter utanför fordonet.

Varje dag upptäcks nya säkerhetshål som ger hackare möjlighet att få fjärrstyrd kontroll över uppkopplade bilars styr- och bromssystem. Därför är det viktigare än någonsin att inte bara skydda uppkopplade bilar med en IT-säkerhetslösning, utan också att analysera nya cyberattacker genom att konstant övervaka bilens system via molnet och använda resultatet av övervakningen för att skapa motåtgärder mot framtida attacker.

Detta partnerskap kommer att utnyttja och kombinera Panasonics så kallade CAN(Control Area Network)-teknik för detektering och förebyggande av intrång och Trend Micros teknik för skydd av sakernas internet (Trend Micro IoT Security).

Panasonics teknik kommer att användas för att upptäcka obehöriga kommandon som skickas till bilarnas elektroniska styrenheter. Tekniken kommer att kompletteras med en installation av Trend Micro IoT Security på bilarnas infotainmentenheter, för att upptäcka attacker som försöker utnyttja svagheter via bilens internetuppkoppling. De misstänksamma händelser som plockats upp med hjälp av dessa två tekniker kommer slutligen samlas och skickas till en molnbaserad analysplattform för upptäckt och blockering av misstänksam trafik.

Panasonic och Trend Micro kommer att arbeta tillsammans i utvecklingen av lösningen med målet att lansera den efter år 2020.

Om Panasonic
Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknaden samt bilindustrin. Företaget, som firar sitt 100-årsjubileum 2018, har expanderat globalt och driver nu över 495 dotterbolag och 91 filialer över hela världen, med en sammanlagd redovisad nettoförsäljning på 7,343 biljoner yen för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2017. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och strävar efter att göra livet lättare och skapa en bättre värld för konsumenterna. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://www.panasonic.com/global

Trend Micro Incorporated är en världsledande leverantör av säkerhetslösningar för att kunna dela digital information säkert i hela världen. Lösningar för privatanvändare, företag och myndigheter med säkerhet i flera lager, skyddar information på mobila enheter, datorer, gateways, servrar och i molnet. Trend Micro skyddar information med innovativ säkerhetsteknik som är enkel att implementera och hantera och som är anpassad för växande ekosystem. Med hjälp av TrendMicros lösningar kan företag och myndigheter skydda sina slutanvändare, datacenter och molnresurser mot sofistikerade målinriktade attacker. Alla företagets säkerhetslösningar stöds av molnbaserad global hotinformation från Trend Micro™ Smart Protection Network™ som övervakas av fler än 1 200 säkerhetsexperter i hela världen.