Veteran i laserbranschen går i pension

Mitt yrkesliv började som byggnadssnickare. 1990 hade jag jobbat färdigt på bygget. En armbåge hade börjat krångla. Jag såg i lokaltidningen en annons ”Byggmek söker säljare”. Man skulle sälja framförallt bygglaser. Jag visste ju vad det var eftersom lasrarna börjat användas under 80-talet. Men man kan inte säga att de var vanliga. Säljare hade jag aldrig varit men det skulle man få lära sig hette det. Och firmabil med telefon inbyggd. Häftig! Jag sökte jobbet och fick en provanställning.

På den tiden åkte man runt på byggena och gjorde oanmälda besök. Inte som idag när man måste vara föranmäld och godkänd. Ofta fick man visa vad lasern användes till. Ibland fick man vara med och gjuta betongplattor med laser. Klafsa runt i betongen med lasermottagaren i ena handen och en vibrostav i den andra. Jag undrar hur många av mina yngre kolleger och konkurrenter som gör det idag?

Försäljningsmetoder fick man lära sig efterhand. Firman kostade på många säljkurser, sen var det bara att vara sig själv. Jag kunde ju bygget och grejorna var jättebra. Ofta hade man inövade metoder att bemöta motargument. Affären gjordes upp på plats. Pruta? ”Vänta så ska jag gå och ringa chefen” Eftersom mobiltelefonen satt fast i bilen gick man iväg en stund. Ringde gjorde man aldrig. Man bara låtsades. Sen tillbaks till den väntande kunden för avslut. Alla var glada.

Konkurrenten hette Bewag. De ingår numera ju som bekant numera i Trimtec.

Firmabilen var en Chevy Van. Stor V8. Underbar komfort. Och så rymlig. Den bästa bil jag haft. Lite törstig men bensinen var billig på den tiden. Mitt andra hem kan man säga.

Någon frågade hur många lasrar jag sålt på mina 30 år i branschen. Jag skulle uppskatta det till 6 000.

Det roligaste med jobbet har varit att lära känna alla fina kunder genom åren. Många av mina kunder har blivit riktigt goda vänner. Det kommer jag nog att sakna mest. Och alla fina kolleger förstås. Nu blir det ett lugnt och skönt liv med hustrun.

Laserförsäljningen i regionen lämnar Danne med varm hand över till Johan Hult på Trimtec i Stockholm.

(Det finns bilder från Dannes yngre år att tillgå och det går även bra att kontakta oss för en utförligare intervju med Danne)