Troax arbetar för en säkrare framtid

Det är vanligt att kunder undrar varför det är bra med standarder, vad tjänar de på att se till att produkterna de köper håller samma säkerhetsstandard? Det som många inte tänker på är att det mesta runt oss bygger på att produkter och system är kompatibla med varandra för att göra det enklare.

Varför standarder?

Kanske är det lite lättare att förstå resonemanget om vi tar som exempel när du reser utomlands, då du ibland måste ha en adapter för att kunna använda de lokala eluttagen till produkter du köpt i Sverige. De använder helt enkelt inte samma standarder på sina uttag. När det kommer till säkerhet så är det viktigt att det finns standarder för att du som köpare ska vara trygg i att produkten du köper uppfyller gällande säkerhetsnormer.

Arbetet med att ta fram standarder

Det är ett krävande arbete att ta fram nya standarder för säkrare produkter, i Sverige leds arbetet av SIS (Swedish Standards Institute) som håller i de kommittéer av företag och organisationer som tillsammans tar fram nya riktlinjer. Genom att delta i kommittéarbetet håller sig företagen uppdaterade om de senaste rönen och kan vara med att påverka de europeiska (CEN) och internationella (ISO) standarder som tas fram.

Troax deltar aktivt i standardiseringsarbetet

Troax har medverkat i det nationella och internationella standardiseringsarbetet i mer än 4 år, för att vi ska kunna påverka och veta hur framtiden i branschen kommer se ut. Det spar tid och extra utgifter åt både oss och våra kunder.

Den senaste i raden av standarder som arbetas fram är revideringen av Maskinsäkerhet - Allmänna krav för konstruktion och tillverkning av fasta och öppningsbara skydd. Kim Dahl på Troax har utsetts till projektledare för detta arbete som kommer vara klart om ca. 3 år.

- Målet med projektet är att skapa en modern och användarvänlig standard, som inte bara är lättläst utan också är enkel att förstå och använda i praktiken, säger Kim Dahl.

Vill du veta mer, kontakta:
Kim Dahl, Nordisk regionschef Automations- och robotmiljöer, Troax Nordic AB
Telefon +46 (0)370- 828 30 eller via e-post kim.dahl@troax.com

• Kemikalieindustri

• standardiseringsarbete
  • standarder
  • öppningsbara skydd
  • fasta skydd
  • skydd
  • maskinskydd
  • maskinsäkerhet
  • nätpaneler
  • nätväggar
  • säkerhet
  • troax
  • troax ab

Troax-gruppen finns idag representerat i 26 länder varav 17 som egna säljbolag och produktionsanläggningar i Sverige och England. Till bygg- och fastighetsmarknaden tillverkas och säljs lägenhetsförråd samt låsbara garage. Maskinskydd, förråds- och lagerväggssystem, näthyllor samt rasskydd för pallställ är produkter vi tillverkar för industrin. Totalt är vi 290 anställda och omsätter cirka MEUR 51.

Thomas Widstrand

Presskontakt President and CEO Troax AB 0370 82800