Älskad och hatad godsak. Bajsbakelsen i Trollhättan minskar fulspolningen.

Trollhättan Energis bajsbakelse har kommit för att stanna. Storsäljaren har blivit ett omdiskuterat och samtidigt smakfullt sätt att prata fulspolning med Trollhätteborna. Nästan 50 ton skräp spolas ner i Trollhättans toaletter varje år och nu riktas extra fokus på att få stopp på hushållspapper och våtservetter.

Det var inför FN:s världstoalettdag 2014 som Trollhättan Energi och konditoriet Ritz tillsammans tog fram idén och chockade kommuninvånarna med sin första bajsbakelse. En fin sockerkaksbotten täckt med vaniljkräm, korvringlande chokladmousse, jordgubbssylt och lite gul ”kissglassyr” är receptet som sedan dess varje år avnjuts på många fikastunder och kommenteras på sociala medier i samband med Världstoalettdagen den 19 november.

- Vi får blandade reaktioner varje år, men bakelsen har verkligen fått människor att uppmärksamma Världstoalettdagen och det ger oss en bra möjlighet att påminna om hur viktigt det är med bra och fungerande toaletter för vår hälsa. Dessutom passar vi på att prata fulspolning, säger Jennie Cronblad, kommunikationsansvarig på Trollhättan Energi.

Förutom årets mål med 500 sålda bakelser och 3 kronor per såld bakelse till föreningen Toaletter utan gränser, så fortsätter Trollhättan Energi att påminna om vad som hör hemma i toaletten och inte. Grundregeln är enkel: Endast kiss, bajs och toalettpapper. Det är så du hyllar din toalett i vardagen.

- Fortfarande är det alldeles för mycket bindor, kondomer, tops och annat skräp som spolas ner i toaletten, istället för att källsorteras eller läggas i papperskorgen. Det skapar driftstörningar i våra pumpstationer, stör reningsprocessen och orsakar onödiga kostnader som vi i slutänden måste ta ut i form av kundavgifter, påpekar Franz Wallebäck, chef för avloppsreningsverket Arvidstorp.

Dit kommer allt spillvatten från handfat, diskhoar, duschar och toaletter i Trollhättans kommun. Vattnet renas i flera steg innan det leds tillbaka ut i Göta älv och åter blir en del av kommunens vattenkretslopp.

Att det finns mer att göra för att nå en nollvision inom fulspolning står helt klart. Varje månad rensas spillvattnet i Trollhättan från nästan 5 ton skräp. Det blir drygt 50 ton skräp per år, som aldrig skulle ha spolats ner. Växtrester, hår, strumpbyxor och plastpåsar är inte ovanligt.

- Ett annat stort problem är att det fortfarande spolas ner våtservetter och vanligt hushållspapper. Det funkar inte eftersom den typen av servetter och papper har motsatta egenskaper jämfört med toalettpapper, som löser upp sig snabbt i vatten och försvinner. Andra papperssorter drar ihop sig till sega klumpar och ställer till problem i reningsprocessen, påpekar Ann Björck, drifttekniker på avloppsreningsverket.

Att snackisen bajsbakelsen öppnar för en seriös dialog är helt klart. Och att det blir 5-årsjubileum för bakelsen 2018 verkar det inte råda något tvivel om.

- Vi har tagit fram den för att stödja Toaletter utan gränser och samtidigt ta chansen att prata om en god sak. Och så länge vi inte nått vår nollvision inom fulspolning så fortsätter vi. Dessutom är bakelsen skitgod, försäkrar Jennie Cronblad.

Trollhättan Energi AB är ett företag med 100-åriga anor. Idag är vi omkring 170 anställda och har en omsättning på omkring 550 miljoner kronor. Vi ansvarar för elnät, fjärrvärmenät, renhållning, vatten- och avloppsnät samt stadsnät. Dessutom producerar och säljer vi el, biogas samt fjärrvärme; producerar dricksvatten och renar avloppsvatten.

Ett hållbart och enkelt vardagsliv är vår vision och ledstjärna. Trollhättans ambition är att växa och bli 70 000 Trollhättebor år 2030 vilket omfattar oss på Trollhättan Energi i allra högsta grad. Utvecklingstakten är nu hög, både i Trollhättan och i våra verksamheter.

Vi vill att vårt arbete gör skillnad för Trollhätteborna och världen runt omkring oss. För att nå bästa resultat samarbetar vi gärna med andra. Omtanken om kunderna och varandra är genuin. Vi känner ansvar för att göra vardagslivet enklare och roligare - och skapa nya möjligheter för människor och företag i Trollhättan.