Nu bygger vi ihop Trollhättan och Vänersborg

Nu byggs fjärrvärmesystemen i Vänersborg och Trollhättan ihop. Under veckan fattades beslut om att teckna ett långsiktigt avtal om ett energisamarbete mellan Trollhättan Energi och Vattenfall.

Samarbetet innebär att en ny fjärrvärmeledning anläggs för att knyta samman Trollhättan Energis och Vattenfalls fjärrvärmenät. En ackumulator byggs även vid Vargön Alloys Industri i Vargön. Syftet är att kunna tillvarata ytterligare spillvärme från Vargön Alloys och samtidigt kunna utnyttja befintliga produktionsanläggningar för att få en lägre produktionskostnad. Första spadtaget i projektet tas nu i november och ledningen beräknas vara i drift hösten 2017.

- Viljan har funnits länge, vi har haft planer på en sådan ledning sedan 90-talet, men det är först nu alla parter ser att man kan räkna hem investeringen, även på kortare sikt. Städerna ligger nära varandra geografiskt, så det är klokt för både miljö och ekonomi ta vara på den möjligheten, säger Anders Ericsson, energichef hos Trollhättan Energi.

Den nya ledningen skall leverera spillvärme till Trollhättan och värme tillverkad på skogsflis från Stallbacka i Trollhättan till Vänersborg. Investeringen beräknas till ungefär 115 miljoner och de båda parterna investerar hälften var. Ledning mellan Vargön Alloys och Stallbacka (8km), en pumpstation och en ackumulatortank ingår i investeringen.

– Vi räknar med att sänka våra kostnader genom den här investeringen. I nuläget har vi fryst vårt fjärrvärmepris till och med 2017 och det här ökar ju sannolikheten för att vi kan fortsätta hålla låga priser framöver. Miljönyttan ökar för båda städerna genom att utsläpp minskar, användning av spillvärme samt produktion från fasta biobränslen ökar, säger Pia Brühl Hjort, vd hos Trollhättan Energi.

I anslutning till detta tecknas även ett nytt avtal mellan Vattenfall och Vargön Alloys om fortsatta spillvärmeleveranser.

- Vattenfall har sedan 1984 ett framgångsrikt samarbete med Vargön Alloys med tillvara tagande av spillvärme. Vi ser detta som ytterligare ett steg att utvidga samarbetet med att och kunna tillvarata ännu mer spillvärme och samtidigt kan vi utnyttja varandras produktionsanläggningar på ett mer effektivt sätt. säger Jenny Larsson, Chef Värme Sverige Vattenfall.

Vattenfall förser idag Vänersborg med spillvärme från Vargön Alloys. Den nya fjärrvärmeledningen skapar en högre energieffektivitet för båda kommunerna. Tack vare att fjärrvärmeledningen byggs skapas samordningsvinster så att Trafikverket kan tidigarelägga en planerad cykelväg mellan infarten till Trollhättan/Vänersborgs flygplats och rondellen vid Koppegården.

- Att Vänersborg och Trollhättan genom fjärrvärmeledning och ackumulatortank kommer utnyttja i stort sett all värme från vår process är naturligtvis både resurssnålt och miljöeffektivt. Alla samarbetsparter, gamla som nya, får positiva effekter av projektet, säger Johan Svensson, vd Vargön Alloys.

För ytterligare information, kontakta:

Jenny Larsson, chef värme Sverige Vattenfall, jenny.larsson@vattenfall.com, 070-622 19 27

Einar Bjarne, anläggningschef Vänersborg, Vattenfall , einar.bjarne@vattenfall.com, 070-561 19 47

Pia Brühl Hjort, vd Trollhättan Energi, pia.bruhl-hjort@trollhattanenergi.se, 0520-49 75 86

Anders Ericsson, energichef Trollhättan Energi, anders.ericsson@trollhattanenergi.se, 0520-49 73 05

Johan Svensson, vd Vargön Alloys, johan.svensson@vargonalloys.se, 0521-27 73 20