Trollhättan Energi ansluter sig till laddnätverket InCharge

I dagarna har Trollhättan Energi anslutit sig till InCharge, ett nationellt laddnätverk för elbilar. Samarbetet är ett led i att komma igång med utbyggnaden av de över 200 laddplatser som planeras i Trollhättans kommun under 2017.

– Vi ser oss som möjliggörare för invånarna i Trollhättans kommun; för att fler ska köra på klimatsmarta drivmedel och vi ska vara en fossiloberoende kommun år 2030. Samarbetet med ett nationellt laddnätverk är ett viktigt steg på vägen. Besökande till Trollhättan och Trollhättebor som reser utanför kommunen ska inte behöva gå strömlösa. Det ska vara enkelt att ladda. Vi har ett samhällsansvar och kommer satsa både på publika laddstolpar och laddlösningar för företag, säger Sten Kristensson, marknadschef, på Trollhättan Energi.

Vid laddstationer som är anslutna InCharge laddas elbilen med ett laddkort, laddbricka eller via en app som gör det möjligt att direktbetala vid stationerna eller få en faktura med total översikt.

– Vi är oerhört glada för samarbetet med Trollhättan Energi. Elbilsmarknaden kräver nya former av partnerskap och dessa samarbeten är exempel på nytänkande där vi stöttar varandra i en gemensam satsning. Tillsammans hoppas vi att laddinfrastrukturen både ska kunna växa för att möjliggöra fler elbilar och att elbilsföraren enkelt ska kunna planera och hantera sin laddning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.

Fakta InCharge

Redan nu rullar tiotusentals elfordon på de svenska vägarna, och antalet dubbleras varje år. Bilar, bussar och mopeder. Privatägda fordon, tjänstebilar och kommunaltrafik. InCharge ägs och drivs av Vattenfall AB. I nära samarbete med kommuner, städer och företag i Norden, Tyskland och Holland bygger InCharge framtidens infrastruktur redan idag.

För ytterligare information

Sten Kristensson, marknadschef, Trollhättan Energi AB, 0520-49 75 82, sten.kristensson@trollhattanenergi.se

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com