Trosas kommun – världsmästare i företagsklimat?

Covid-19 kostar samhället oerhörda summor ocharbetslösheten stiger på många håll. Ett fungerande lokalt företagsklimat ärviktigare än någonsin, men företagens överlevnad bygger inte bara påpunktinsatser utan ett arbete över tid där det offentliga och företagen har enbra dialog om varandras förutsättningar och behov. När Svenskt näringsliv nuoffentliggör årets ranking över lokalt företagsklimat konstaterar Trosa kommun 12år i Sverigetoppen.

Den 23 septemberoffentliggjorde Svenskt näringsliv 2020 års ranking över lokalt företagsklimat.Trosa kommun placerar sig på en niondeplats i jämförelse med landets 290kommuner – samma placering som  2019 vilketännu en gång befäster Trosa kommun i Sverigetoppen sedan 2009. I SKR:s(Sveriges kommuner och regioner) Öppna jämförelser Företagsklimat fick Trosakommun tidigare under året en förstaplacering nationellt.

Företagsklimat uppnåsmed hjälp av företagen och brett inom den kommunala organisationen. Bygglov,tillsyn inom livsmedel och miljö, mark och planläggning, enkla ingångar och enlyhörd politik är bara några av de processer som bidrar till företagens vardag.Men lika viktigt är skola och förskola som inte bara ger många människorförutsättningar i vardagen att kunna fokusera på sitt företagande, utan även bidrartill framtida företagare och nästa generations inställning till innovation ochentreprenörskap.

Svenskt Näringslivs rankning om lokalt företagsklimat ärden mest heltäckande av företagsrankningar som görs. Rankningen baseras påföretagens prestation, företagens åsikter och lokala villkor. Mätningarna hargjorts sedan 1999.

För mer information:

Jonas Ivervall,näringslivschef Trosa kommun

• Offentlig sektor

• trosa
  • vagnhärad
  • företagsklimat
  • trosa kommun
  • västerljung

• Trosa

1992 bildades Trosa kommun. De tre tätorterna Trosa, Vagnhärad och Västerljung skulle bli en egen kommun, olik alla andra. En kommun för invånarna, nära invånarna och i dialog med invånarna.

Med en stabil tillväxt, ordnad ekonomi, kloka investeringar för framtiden och med fokus på en riktigt bra kärnverksamhet, har åren som egen kommun gett utdelning.

Den lilla kommunens fördelar förvaltas och ambitiösa mål förverkligas. Vi tror att nyckeln till framgång ligger i den vision som kommunen en gång grundades på, Fastlagd kurs för Trosa kommun. Där anges att vi ska arbeta utifrån okonventionella metoder, samarbeta med företag och föreningar, och med invånaren i fokus. Det fungerar.

Trosa kommun ska ha Sveriges mest nöjda invånare, Sveriges bästa företagsklimat och landets mest engagerade medarbetare.