Vi fortsätter med humanitära aktioner tills ockupationen upphör

- Det israeliska övervåld som under många år plågat palestinierna på Gaza och Västbanken, drabbade idag på morgonen de europeiska deltagarna i Ship to Gaza. Det är en enorm tragedi för de drabbade och deras familjer och de internationella reaktionerna på det israeliska agerandet kommer att bli mycket skarpa, säger Peter Weiderud, ordförande för Sveriges kristna socialdemokrater, Broderskapsrörelsen. Som även talar vid demonstrationen för Ship to Gaza vid Sergels torg klockan 18 ikväll. (Broderskaparen Ulf Bjereld talar vid samma tid på demonstrationen vid Gustav Adolfs torg i Göteborg.)

- Vi kommer att fortsätta med Ship to Gaza och fler humanitära aktioner så länge ockupationen och kränkningarna av palestiniernas mänskliga rättigheter fortsätter, säger Mariam Osman Sherifay, broderskapsrörelsens representant i Ship to Gazas ledningsgrupp. Blockaden av Gaza strider mot den humanitära rätten och uppgifterna så här långt tyder på att morgonens militära aktion också rymmer tydliga brott mot folkrätten. Det är därför nödvändigt att kräva en internationell och oberoende granskning, så att tydligt ansvar kan utkrävas.

Under dagen igår och natten har broderskaparen Ulf Carmesund ringt in rapporter från skeppet Sofia och Ship to Gaza via satellittelefon som sedan lagts ut på @kristenvanster på twitter. Vidare rapporter kommer också att finnas där.

Ulf är expert på Israel-Palestinakonflikten bland annat genom att han leder Broderskapsrörelsens internationella projekt inne på Gaza och nyligen skrivit klart sin avhandling i teologi som behandlar konflikten. Han har tidigare (1994-1997) också varit direktor för Frikyrkliga studieförbundets studiecenter i Jerusalem.

- Jag följde livesändningarna till tre-halv fyratiden i natt när de bröts, säger broderskapsrörelsens Anna Ardin, klockan 23 pratade jag med Ulf sista gången och den senaste rapporten från skeppet Sofia kom strax före 5 från Mehmet Kaplan. Sedan dess har vi inte hört någonting direkt från dem och det går inte att nå någon telefon. Men vi hoppas kunna få kontakt med Ulf så fort som möjligt efter att de nått land. Enligt mina källor ska första båten från konvojen ha anlänt till Ashdod och Sofia är på väg. Vi är fruktansvärt oroliga, men ingenting tyder på att våldsamheter ägt rum ombord på Sofia. Ulf var mycket tydlig med om att alla fått både instruktioner och träning i icke-våldsmetoder och de var självklart helt obeväpnade. Svenska ambassaden är på plats och har lovat att meddela sig med de anhöriga snarast.

Bilder finns på vår bildbank.

Läs också på bloggen kristen vänster:

Kristen Socialdemokrat med på Ship to Gaza

Israelisk media idag: blockaden av Gaza ett misslyckande

Broderskapsrörelsen twittrar ombord på Ship to Gaza

Sluta plåga människor – häv blockaden av Gaza!

Anna Ardin, presskontakt Broderskapsrörelsen, 0733907017

• ulf carmesund
  • #shiptogaza
  • ship to gaza