Gå direkt till innehåll
Radhus märkta med kvalitetsmärkningen Trygg BRF i föreningen Brf Sundby Äng, Stallarholmen.

​Brf Sundby Äng ett av de första projekten att ansöka om Trygg BRF

I Stallarholmen, beläget mellan Mariefred och Strängnäs, har bostadsutvecklaren OBOS byggt 20 bostäder i radhus i föreningen Brf Sundby Äng. Projektet är ett av de allra första att ansöka om Trygg Bostadsrättsmarknads kvalitetsmärkning Trygg BRF.

- Som bostadsutvecklare är det viktigt att komma ihåg att det vi arbetar med varje dag är kundens största och i många fall första bostadsköp, säger Sara Hägglöv, projektutvecklare på OBOS. Kundvård är centralt för oss på OBOS, och genom att kvalitetsmärka föreningen med Trygg BRF garanterar vi kunden trygghet genom hela bostadsaffären.

OBOS ansökte om kvalitetsmärkningen Trygg BRF för Brf Sundby Äng den 8 mars 2019. Projektet åtog sig därmed att genomgå ansökningsprocessen, som innebär att passera genom fyra obligatoriska grindar som leder fram till kvalitetsmärkningen. Mellan varje grind ska föreningen uppfylla ett antal åtaganden som har att göra med den ekonomiska och juridiska transparensen i projektet.

- Bland annat ska särskilda nyckeltal och garantier redovisas, som sedan kontrolleras av den oberoende aktören Gar-Bo för att säkerställa en rättssäker process, säger Anna Svensson, mark- och bostadsrättschef på OBOS och medlem i Trygg Bostadsrättsmarknads styrelse. Vi är glada att Brf Sundby Äng är ett av de första projekten att ansöka om Trygg BRF och det långsiktiga målet är att alla bostadsrättsföreningar från OBOS ska ha kvalitetsmärkningen.

OBOS har fortsatta planer för byggnation i Stallarholmen, som totalt kommer att innefatta ett 100-tal bostäder. OBOS nästkommande etapp Brf Sundby Allé har en beräknad säljstart under 2021. Även detta projekt kommer att kvalitetsmärkas med Trygg BRF.

Sara Hägglöv, projektutvecklare OBOS
sara.hagglov@obos.se