Credentia stärker kundernas trygghet med Trygg Brf

Trygghet blir allt viktigare för den som köper en bostadsrätt. Vi tog ett samtal med Credentias regionchef Marc Micallef om hur kvalitetsmärkningen Trygg Brf hjälper kunder att känna sig tryggare i sin bostadsaffär och varför Credentia har valt att gå med i Trygg Brf.

Vilka fördelar har denna kvalitetsstämpel för Credentias kunder?

Det blir enklare för våra kunder att kunna jämföra ekonomin i olika föreningar.

Kunderna får också en ökad trygghet i att bostadsrättsföreningen har redovisat viktiga uppgifter för en oberoende aktör. Föreningens ekonomi är ordentligt dokumenterat från början. Att en bostadsrättsförening har kvalitetsstämpeln innebär också att kunder ser att det finns en långsiktighet när det gäller tex föreningens ekonomi, underhållsplaner, styrelse och utbildning av denne. Trygg Brf har riktlinjer för hur dessa ska hanteras, allt för att husen ska stå länge.

De flesta av de riktlinjer som Trygg Brf satt upp följer Credentia sedan tidigare. Varför behövs då Trygg Brf?

Tidigare har vi varit ganska ensamma i en del marknader vi varit aktiva på men allteftersom vi växer på nya och befintliga marknader vill vi ge våra kunder möjlighet att kunna jämföra Credentias bostadsrättsföreningar med andra bostadsutvecklares. Vi vill visa att vi också står för en välfungerande och sund bostadsrättsmarknad.

Hur går det till när Credentia ansöker om denna kvalitetsstämpel för en ny bostadsrättsförening?

Ansökningsprocessen består av flera steg, där föreningen måste godkännas i varje steg för att komma vidare. Om föreningen inte skulle godkännas kan vi som bolag få betala vite och förlora vår rätt att använda märkningen i vår marknadsföring. Att vi har redovisat rätt nyckeltal kontrolleras av försäkringsbolaget Gar-Bo. Gar-Bo är en oberoende aktör som granskar samtliga projekt som ansöker om att bli kvalitetsmärkta. När bostadsrättsföreningen godkänts av Trygg Brf så är det faktiskt så att den uppfyller fler och tuffare villkor än vad både lagstiftningen och myndigheterna kräver.

• Boendefrågor

• bostadsrätt
  • bostadsrättsförening

Trygg Bostadsrättsmarknad är ett branschinitiativ och en organisation för stärkt konsumentskydd på bostadsmarknaden. Med märkningen Trygg BRF blir det enklare för den som köper en nyproducerad bostadsrätt att göra ett klokt val. Initiativet Trygg Bostadsrättsmarknad är stiftat av bostadsaktörerna OBOS, Besqab, Bostadsrätterna, JM, Peab, Skanska och Veidekke.

Petra Sandblom

Presskontakt Chef Fastighetsekonomi, BRF-chef, Nordr Sverige Ordförande i Trygg bostadsrättsmarknads styrelse