16 procent av svenska husägare drabbade av svartmögel

16 procent av svenska husägare har problem med svartmögel enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa. Lika många uppger att de kommer att tvätta sin husfasad i sommar. Kanske var det inte vad man tänkte ägna semestern åt. Svartmögel växer på fasadfärgen och kan orsaka röta i virket. Och det är bråttom att få bort det.

- Om man upptäcker en svartgrön beläggning på husfasaden ska man genast försöka tvätta bort det, säger Leif Eriksson, skadeingenjör på Trygg-Hansa. På så sätt kan man undvika att svartmöglet får fäste. Det finns speciell mögeltvätt att köpa men det fungerar också bra med vanligt såpvatten, vilket även är mer miljövänligt.

Svartmögel är en vanlig mögelsvamp som är svartgrön i färgen. Den syns tydligt på ljusa fasader, växer på färgytan men förstör inte underlaget. Finns det däremot sprickor i fasadfärgen tränger möglet ner i virket och kan orsaka röta. Sporerna, som finns i luften, fastnar på fasaden och utvecklas till mögel när det blir varmt och fuktigt. Det tar bara en vecka vid "rätt" väderförhållanden. Svartmögel kan leda till hälsobesvär, även om mögelallergi är förhållandevis ovanlig.

- Det är mycket viktigt att tvätta bort svartmögel innan man skrapar fasaden. Annars skrapar man in sporer i virket som sedan dessutom hamnar under färgen när man målar. Det gör mögelangreppet än värre, säger Leif Eriksson. För att undvika sprickor i färgen som gör att sporerna får kontakt med virket bör man måla om sin fasad under de torra och varma sommarmånaderna.

Om svartmögel
Svartmögel är ett samlingsnamn för en större mängd olika svampar som finns naturligt i naturen. Svartmögel kan ligga latent i flera årtionden för att börja gro när rätt förutsättningar uppstår, det vill säga fukt och värme.

Om undersökningen
På Trygg-Hansas uppdrag genomförde Zapera en undersökning som 1010 svenska husägare i åldern 18-64 år deltog i mellan 18-20 maj 2009.

Johan Eriksson, presskontakt. Telefon: +46 701 682 872.
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Leif Eriksson, skadeingenjör besiktning Hus & Hem. Telefon: +46 75 243 41 15.
Mejl: leif.eriksson@trygghansa.se