300 000 förskolebarn utrustade med reflexvästar

Förra året inledde Trygg-Hansa en satsning för att öka säkerheten för barn i förskoleåldern. Genom att skänka gratis reflexvästar till alla förskolor och dagmammor i Sverige vill Trygg-Hansa skapa en tryggare närmiljö för barnen. Gensvaret har varit mycket positivt och sedan satsningen inleddes har Trygg-Hansa utrustat mer än 300 000 förskolebarn med reflexvästar.

– En reflex som gör att barnen syns i mörkret är den billigaste försäkringen man kan tänka sig. Ändå är det förvånansvärt många som slarvar med att sätta på sina barn reflexer. Vi vill dra vårt strå till stacken och bidra genom att skänka reflexvästar till förskolebarn i hela landet, säger Björn Sporrong, produktansvarig för barnförsäkringar på Trygg-Hansa.

Förskolan Kungsgården i Umeå är en av de förskolor som beställt västar till alla sina barn. Personalen på förskolan ser flera fördelar med reflexvästarna. Förutom att göra barnen synliga i mörkret, fungerar västarna som en tydlig identifikation även under dagtid. På så sätt kommer västarna till användning dygnet runt, året runt.

– Reflexvästarna ökar säkerheten när vi är ute på utflykter eller i trafiken, men det gör det också enklare att hålla hela barngruppen under uppsikt eftersom man lätt kan känna igen barnen, säger Inga-Maj Edström på förskolan Kungsgården i Umeå.

Förra året skickade Trygg-Hansa ut ungefär 250 000 reflexvästar till förskolor och dagmammor och hittills i år har man redan skickat ytterligare drygt 50 0000 västar. Det innebär att på två år har 300 000 förskolebarn har utrustats med reflexvästar. Idag finns det cirka 403 000 förskolebarn i Sverige

– Vi vill att alla förskolebarn i Sverige ska ha reflexvästar – så är det bara!, säger Björn Sporrong, produktansvarig för barnförsäkringar på Trygg-Hansa.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största sakförsäkringsbolag med en årspremievolym på över nio miljarder SEK. Trygg-Hansa är ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen Royal & SunAlliance. Trygg-Hansa bedriver även verksamhet i Norge och har cirka 2 000 anställda medarbetare.