Åkeriföretag kan spara pengar och förbättra miljön genom interaktiv förarutbildning

Trygg-Hansa och Statoil lanserar nu en uppdaterad, interaktiv, förarutbildning för smartare och mer bränsleeffektiv bilkörning - SmartDriving.se. För den svenska åkerinäringen finns det stora besparingar att göra på drivmedel genom att lära förarna att köra mer bränsleeffektivt, vilket också leder till minskade koldioxidutsläpp.

Beställare av transporter kommer i framtiden i allt högre utsträckning kräva redovisning av hur deras transportföretag lyckas inom områdena sparsam körning och miljöledningssystem, det vill säga hur åkerierna arbetar med reducering av bränsle och minskade koldioxidutsläpp.

- Det bör ställas högre krav på uppföljning om utbildning inom områdena sparsam körning och miljöledningssystem, om det ska få bestående effekter, konstaterar Lars Nilsson, chef för den skadeförebyggande verksamheten inom Företagsförsäkringar på Trygg-Hansa.

- Idag vet vi att vi att det är viktigt att minska utsläppen av växthusgaser och en utbildning i sparsam körning gör att fler förare kan bidra till minskade koldioxidutsläpp. Samtidigt minskar åkeriföretagens bränslekostnader, som i dagsläget ofta är lika höga som personalkostnaderna, säger Tove Nörgård, kundansvarig för tung transport på Statoil truckdiesel.

ICM Kungsholms AB är ett transportföretag som sparat in dryga 100 000 liter diesel under 2008. Ungefär fem procent av denna besparing beror på de utbildningsinsatser företaget har gjort med hjälp av SmartDriving.se

- Vi har minskat våra koldioxidutsläpp med ungefär 35 000 ton under förra året och vi har också noterat att däckslitaget minskat med två procent och att fordonsreparationerna minskat med 15 procent, vilket tillsammans varit en stor besparing för oss. Dessutom har det skett en stor attitydförändring internt kring våra miljövärden genom SmartDriving.se och våra övriga åtgärder inom området, säger Sten Jogbäck, miljöansvarig hos ICM Kungsholms AB.

- En annan stor fördel för oss är att kursen, genom att den bedrivs interaktivt med hjälp av datorer, inte stör vår produktion så som traditionell utbildning skulle ha gjort, menar Sten Jogbäck.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Wallstenius, risktekniker Trygg-Hansa Företagsmarknad:

070 - 168 25 23, anders.wallstenius@trygghansa.se

Tove Nörgård, kundsansvarig för tung transport på Statoil truckdiesel:

070 - 429 62 28, ston@statoil.com

Johan Eriksson, presskontakt, Trygg-Hansa:

0701 - 682 872, johan.eriksson@trygghansa.se

Bakom satsningen, SmartDriving.se, står Trygg-Hansa och Statoil tillsammans med företaget Digital Webb Media. Läs mer om satsningen på www.smartdriving.se/trygghansa eller www.smartdriving.se/statoil

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande energibolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, gasol, flygbränsle och smörjolja. I verksamheten ingår även cirka 400 servicestationer och 100 automatstationer. Under 2007 hade Svenska Statoil en omsättning på 31 miljarder kronor och i medeltal 1 634 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Vill du prenumerera på pressmeddelanden från Statoil anmäl dig på www.statoil.se/pressrum