Alkobojen ska få badglada Popaganda-besökare att tänka till

Alkobojen ska få badglada Popaganda-besökare att tänka till

Under sommaren har badsugna stockholmare kunnat testa om de är badklara innan de hoppar i vattnet med hjälp av Trygg-Hansas initiativ Alkobojen. Mätningarna har visat att nära fyra av tio (37 procent) av de som använt Alkobojen har varit alkoholpåverkade vid tillfället. Som ett nästa steg i Trygg-Hansas vattensäkerhetsarbete kommer nu Alkobojen till festivalen Popaganda i Stockholm, där festivalbesökare kommer att kunna testa om de är redo för ett dopp.

I juni i år lanserade Trygg-Hansa det förebyggande initiativet ”Alkobojen” som syftar till att få personer som druckit alkohol att tänka till en extra gång innan de badar. På tolv platser runt om i landet där fest och bad är vanligt förekommande på sommaren fick Trygg-Hansas livbojar sällskap av en ”alkoboj”, en specialbyggd låda med en alkomätare. Under sommaren har 576 avläsningar registrerats runt om i Sverige, och av dessa skedde 183 stycken i Stockholmsområdet – en ort som är något mindre benägen att inta alkohol nära bad, i alla fall om man ska tro Alkobojarnas statistik*.

- Många stockholmare rör sig i närheten av vatten under sommaren, och nästan fyra av tio som testat vår Alkoboj har varit påverkade av alkohol. Tidigare statistik visar också att nära fyra av tio tycker att det är okej att dricka alkohol i samband med bad, och speciellt unga personer har en mer liberal inställning till att kombinera alkohol med bad, säger Alexandra Gahnström, talesperson vattensäkerhet på Trygg-Hansa.

I Stockholm går Alkobojar att hitta vid Tantolundens bad samt vid Hornsbergs strand. Flest avläsningar i Stockholm har skett på kvällen mellan klockan 19.00 och 01.00, med extra mycket aktivitet kring klockan 21.00 och 24.00. Mest frekvent användning av Alkobojarna i sommar ser vi inte helt oväntat på natten mellan lördag och söndag, men vi ser även något mer otippat att många använt Alkobojen på vardagsmorgnar. Dock är merparten av dessa avläsningar negativa, det vill säga personen ifråga är inte alkoholpåverkad vid tillfället.

Alkobojen på Popaganda
Förra året drunknade 115 personer i Sverige, och enligt statistik från Svenska Livräddningssällskapet har hälften av de som drunknar alkohol i blodet. Som en del i arbetet med att upplysa om ökad vattensäkerhet kommer nu Alkobojen till festivalen Popaganda som pågår mellan den 1–2 september på Eriksdalsbadet vid Skanstull i Stockholm. Likt andra festivaler drar Popaganda festsugna deltagare och konsumtion av alkohol sker i närheten av badmöjligheter.

- Vi hoppas att vår närvaro på Popaganda kan bidra till att de som besöker festivalen tänker till en extra gång innan de tar ett dopp i festivalområdets pool eller i den närliggande Årstaviken, sägeer Alexandra Gahnström.

Sammanfattning kring användandet av Alkobojen i Stockholm 2017*

Antal Procent av totalen
Avläsningar i Stockholmsområdet 183
Avläsningar som visade på alkoholpåverkan 68 37%
Avläsningar som inte visade på alkoholpåverkan 115 63%
Avläsningar i Sverige totalt 576
Avläsningar som visade på alkoholpåverkan 242 42%
Avläsningar som inte visade på alkoholpåverkan 334 58%

För mer information, kontakta gärna:
Alexandra Gahnström, Vattensäkerhetsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 35 72 Mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Källa: Trygg-Hansa, SLS, Novus.

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år och syftet med undersökningen är att undersöka hur inställningen till vattensäkerhet och alkohol ser ut. Totalt har 1008 intervjuer genomförts under perioden 24-31 maj 2017. Deltagarfrekvensen är 58 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Regioner

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.