Badrum kan bli dyr affär efter fuktskada

Våtutrymmen kan dölja en hel del oönskat bakom ytan. För att förhindra fuktskador och andra obehagliga överraskningar har flera branschorgan tagit fram hårdare riktlinjer och krav för våtrum. Vad många inte vet är att de flesta villaförsäkringar inte täcker för de ökade kostnader som dessa regler innebär, vid renovering av våtutrymmen efter en fuktskada.

Fuktskador är en av de vanligaste skadorna en villaägare kan råka ut för. Trygg-Hansa har analyserat de drygt 23 000 vattenskador som bolaget hanterat under åren 2005-2007, och av dem beror närmare 25 procent på felaktigt eller bristfälligt byggda badrum.

Tätskiktet som gör att väggar och golv håller tätt och hindrar vatten från att sippra igenom har stor betydelse för hur bra ditt nyrenoverade badrum står emot fukt. De gamla kraven på tätskikten räcker inte till och därför har branschorganen ändrat sina riktlinjer och kraven höjts. Eftersom konsumenten sällan är införstådd i detaljerna kring ett våtrumsbygge har egenkontrollen av branschen ett stort värde.

Dyrare material täcks inte av vanlig villaförsäkring

- Vi tror att det kommer att bli betydligt färre problem i våtrum med de nya riktlinjerna och rekommendationerna, säger Leif Eriksson, besiktningsman på Trygg-Hansa. Men samtidigt blir det också dyrare att byta till godkända material för våtutrymmen.

De traditionella villaförsäkringarna från de största försäkringsbolagen täcker inte för de ökade kostnader som de nya reglerna innebär, vilket resulterar i oväntade kostnader för en redan olycksdrabbad. Viktigt att tänka på när man bygger om hemma, oavsett om man gör det själv eller anlitar någon, är att följa rekommendationer från flera olika branschorganisationer.

Det kan handla om regler för allt från målning och golvläggning till rörläggning och byggen. Exempelvis har VVS-Företagen rekommendationer för VVS-installationer och måleribranschen motsvarande för målning. Men genom att följa de nya rekommendationerna för våtrum kan man gardera sig för kostsamma överraskningar.

Trygg-Hansas Villahemförsäkring Husplus är den enda försäkringen bland de stora försäkringsbolagen som i nuläget ersätter de ökade kostnader för material som kommer av de nya reglerna.

Värt att veta:

• Om ett våtutrymme ska byggas enligt de nya branschreglerna bör man anlita ett av de omkring 2 000 företag i Sverige med våtrumsbehörighet. Det är en garanti för att hantverkaren är utbildad i branschens regler och arbetar med godkända konstruktioner.
  • Om ett certifierat företag har flera anställda kan kunden för säkerhets skull be att få se behörighetslegitimation för just den person som ska utföra arbetet.
  • När ett våtrum är byggt av en behörig hantverkare får man ett kvalitetsdokument där det framgår exakt vad som är gjort och vilka material som har använts. Detta är ett värdepapper som bör förvaras på ett säkert ställe.

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32. Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.