Barnförsäkring prioriteras högst bland barnfamiljer - Trygg-Hansa först att teckna direkt på nätet

17 november 2008

När man just blivit förälder är en barnförsäkring kanske inte det som står överst på listan över saker att fixa. Men det borde det göra, ju tidigare man tecknar efter barnets födelse, desto mindre risk att få ett undantag i försäkringen. Nu kan man teckna försäkringen på nätet och få besked direkt hos Trygg-Hansa.

I Sverige har uppskattningsvis sju av tio barn en privat barnförsäkring. Motsvarande siffror i grannländerna Danmark och Norge är fyra av tio respektive tre av tio. I en undersökning Trygg-Hansa genomfört, anger 43 procent av svenskarna också att de prioriterar en barnförsäkring allra högst bland alla försäkringar. Men trots att många har en försäkring säger mer än hälften, 53 procent, att de inte vet vad barnförsäkringen täcker.

- Trots att vi i Sverige är bäst i världen på att försäkra barnen och trots att barnfamiljer prioriterar barnförsäkringen högst av familjens alla försäkringar är det uppseendeväckande många som inte vet vad deras barns försäkring täcker, säger Björn Sporrong, barnförsäkrings­expert på Trygg-Hansa. Jag uppmanar alla föräldrar att ta trettio minuter och sätta sig in i barnets försäkringsskydd. Mycket information hittas enkelt på nätet.

Försäkring utan väntetid

Från och med den 16 november kan Trygg-Hansas barnförsäkring även tecknas direkt på nätet. Hälsodeklarationen görs on-line, och om det inte uppstår några frågetecken kring hälsan börjar försäkringen gälla direkt vid tecknandet. Fram tills idag har Trygg-Hansa och andra försäkringsbolag inväntat en ifylld hälsodeklaration och det har tagit upp till en vecka eller till och med mer innan kunden har kunnat få besked.

Skolförsäkring ger ej skydd för sjukdom

Bland de som väljer att inte teckna en barnförsäkring, anger 45 procent som orsak att barnet täcks av skolans, förskolans eller sportföreningens försäkring.

- Försäkringen kommunen tecknar för skolbarn täcker skador vid olycksfall och aldrig sjukdomar som barnet kan drabbas av, säger Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa. En barnförsäkring är därför ett viktigt komplement till den försäkring som kommunen eventuellt tecknar för skolbarn.

38 procent tror felaktigt att familjens övriga försäkringar ger barnet ett försäkringsskydd. 17 procent säger att de inte har råd, medan 14 procent inte "har tänkt på det".

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Enalyzer på uppdrag av Trygg-Hansa och omfattar 978 barnfamiljer med hemmaboende barn i åldern 0-18 år.

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32. Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se