Bris öppnar för att aldrig mer stänga med stöd av Trygg-Hansa

Bris öppnar för att aldrig mer stänga med stöd av Trygg-Hansa

Från och med i dag, den 15 mars, har Bris stödlinje för barn och unga öppet dygnet runt. Det innebär att barn alltid kan få professionellt samtalsstöd via chatt eller telefon oavsett vad klockan är – något som blir möjligt tack vare stöd från bland andra Trygg-Hansa.

Trycket på Bris stödkanaler ökar såväl i vardag som vid kris inte minst när samhällets stödfunktioner stänger. Med stöd från bland annat Trygg-Hansa kan Bris erbjuda stöd till barn och tonåringar även på natten, då ångesten och oron kan vara som värst.

Många av våra kunder är barn och därför är det viktigt för oss att ta ansvar och arbeta förebyggande för att förhindra psykisk ohälsa. Vi önskar att alla barn och tonåringar får sova gott på natten men det är ofta då tankarna kommer och blir värre. Ångest och oro kan som bekant inte klockan och genom att bidra till att Bris håller öppet dygnet runt kan barn och unga få stöd när känslan av utsatthet är som störst, säger Alexandra Björnsson, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Stödet från Trygg-Hansa och övriga medfinansiärer är en förutsättning för att Bris ska kunna utöka sin verksamhet.

Det är oerhört glädjande att vi tillsammans med Trygg-Hansa och övriga medfinansiärer nu kan arbeta långsiktigt för att erbjuda stöd under alla dygnets timmar när livet känns svårt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är i förlängningen en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare för Bris.

Arbetet med att utöka Bris öppettider påbörjades i juni 2019 då Bris beviljades stöd från Allmänna Arvsfonden med nästan 12 miljoner för projektet Trygg på natten. Förutom Trygg-Hansa har flera andra partners tillkommit och möjliggjort att Bris kan hålla öppet dygnets alla timmar - Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Tim Bergling Foundation, och Volkswagen.

Bris är Sveriges nationella stödlinje för barn och unga upp till 18 år, och erbjuder professionellt samtalsstöd via chatt, mejl och telefon dygnet runt, året runt. Bris telefonnummer 116 111 är ett EU-harmoniserat nummer som reserveras till helplines i de europeiska länderna med kunskaper och resurser att ge barn professionellt stöd.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Björnsson (f.d. Gahnström), barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa

Telefon: 070-168 35 72 e-post: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.