Experten varnar: risker med vinterdäck under sommartid

Experten varnar: risker med vinterdäck under sommartid

Under perioden 31 mars till 15 april infaller ett säkert vårtecken – bytet till sommardäck. Att glömma bort, eller ännu värre att byta på fel sätt, ökar olycksrisken. Dessutom är valet av rätt däck av stor vikt, både för den egna säkerhetens skull och för att få ut det mesta av sitt drivmedel. Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa delar med sig av det viktigaste för att undvika kostsamma eller farliga missar.

Ungefär sju procent av svenskarna bedöms köra med dubbfria vinterdäck även på sommaren* och även om det inte bryter mot lagen kan det inge en falsk trygghet. Undersökningar visar nämligen att bilen får 15-40 procent längre bromssträcka med vinterdäck under sommartid, då dubbfria vinterdäck inte är anpassade efter torrt väglag.

- Skippa vinterdäcken sommartid. Om inte för din egna säkerhets skull så för miljöns skull, denna typ av däck slits snabbare under sommaren än sommardäck. Minst hälften av de totala svenska utsläppen av mikroplast bedöms komma från slitage av däck. Dessutom slipper du köpa nya däck lika ofta genom att byta i tid, säger Stefan Brala.

Vad säger lagen om mönsterdjup?
Är det dags att byta ut däcken helt och hållet? Lagen kräver att däcken byts ut när mönsterdjupet slitits ner till 1,6 mm. Men du kan fortfarande få sladd på så mycket som 3 mm mönsterdjup. Använder du dubbfria vinterdäck bör mönsterdjupet aldrig gå under 4 mm, då lägre djup än så ökar risken för vattenplaning.

- Många förlitar sig även bara på mönsterdjupet som ett riktmärke utan att titta och känna på däcken. Däcken kan ha tagit skada vid vinterförvaringen och fått så kallade torrsprickor eller blivit hårda, något som är minst lika farligt. Är man minsta osäker ska man alltid ta sin bil till närmaste däckverkstad, säger Stefan Brala.

Motorexpertens sju däckbytartips:
För att underlätta säkra däckbyten har Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa, sammanställt sina bästa tips:

• Kom ihåg att efterdra hjulbultarna.
    Oavsett om man bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det är det viktigt, att man efter några mils körning, efterdrar hjulbultarna. Använd ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel, så att du inte drar för löst. Är du osäker är det alltid bäst att låta en verkstad efterdra däcken.
  • Sätt de bästa däcken bak.
    Oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil bör de bästa däcken, med andra ord de som har störst mönsterdjup eller dubbutstick, sättas bak på bilen. Detta minskar risken för sladd när du svänger eller bromsar.
  • Se till att däcken inte är för slitna.
    Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. För sommardäcken räcker ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.
  • Kontrollera lufttrycket.
    Rätt lufttryck i däcken sparar inte bara bränsle utan påverkar också däckens livslängd. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar.
  • Använd rätt verktyg.
    Använd gärna garagedomkraft och pallbock, men kontrollera först var bilens lyftpunkter är. Risken är att karossen inte alls är anpassad för att bära en stor del av bilens tyngd på en enskild punkt varsomhelst. Säkerställ att din bil står på ett plant underlag med en växel ilagd och handbromsen åtdragen, innan du sätter igång arbetet.
  • Är du osäker – anlita ett proffs.
    Om du är det minsta osäker på hur du byter däck på ett korrekt sätt, bör du vända dig till en verkstad eller däckfirma. De kan även förvara dina däck tills det är dags att byta igen.
  • Förvara däcken rätt.
    Om du förvarar däcken hemma, tänk på att inte utsätta dem för hög värme och solljus. Om däcken sitter på fälg ska de staplas eller hängas upp, medan lösa däck ska stå upp med slitbanan mot underlaget och helst roteras en gång i månaden.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa
Telefon: +46 70 168 32 42, mejl: stefan.brala@trygghansa.se

* https://dackrazzia.se/2021/08/vinterdack-pa-sommaren-overrepresenterade-vid-dodsolyckor/