Fel lastad bil på semestern utgör stor trafikfara

Semestrande svenskar packar sina bilar tyngre än vanligt och en tungt lastad personbil blir lätt instabil och svajig vid alltför hög fart. När tyngdpunkten ändras minskar bromsförmågan och risken för trafikolyckor ökar. Under sommarmånaderna ökar antalet dödsfall och svårt skadade på svenska vägar*.

Inför semestern fyller man gärna bilen med familjens favoritsaker och många viktiga hushållattiraljer packas med på resan. Allt ifrån flytvästar, kaffebryggare, kylväska till stövlar, fiskespön, lådvin och kanske till och med husdjur. Förutom detta kommer de sedvanliga väskorna för familjens kläder.

- Vi råder alla som åker ut med sina bilar på sommarvägarna att vara extra noggranna med packningen. Tungt bagage ska lastas så nära sidoväggar och ryggstöd som möjligt för att undvika att lasten slår igenom baksätet vid en olycka, säger Torbjörn Annerfors, affärsansvarig för motor på Trygg-Hansa. En fel lastad bil kan tyvärr påverka säkerheten ganska dramatiskt i dåligt väglag.

För att inte förändra fordonets vägegenskaper ska man alltid sträva efter att lasta tyngre saker framför eller över bakaxeln. En väska som väger endast 10 kilo motsvarar en vikt på ett halvt ton vid en kollision i 50 kilometer i timmen**. Innan bilen packas är det också bra att kolla upp den högsta tillåtna vikten på lasten där såväl passagerare som bagage räknas in.

Många bilinbrott under sommaren

Även om bilinbrott totalt sett har minskat så ökar riskerna under sommaren i samband med att man just packar bilen full inför semesterresan. Under 2008 anmäldes 79 900 stölder ur och från bil eller annat fordon***.

- I mer än hälften av alla bilinbrott stjäls värdesaker som ligger synliga i bilen. Förutom att låsa bilen rekommenderar vi alltid att täcka över värdesaker eller lägga dem i bagaget eller handskfacket där de inte synliga för tjuven, säger Torbjörn Annerfors.

Tips från Trygg-Hansa:

• Lasta tungt bagage nära bilens sidoväggar och ryggstöd framför eller över bakaxeln
  • Säkra alla lös packning och använd alltid lastnät eller lastgaller mellan bagaget och baksätet.
  • Håll koll på den högst tillåtna vikten på lasten för din bil. Det står i besiktningspapperna eller instruktionsboken.
  • Tänk på att både passagerarnas (ej förarens) vikt och lasten ska räknas in i den högst tillåtna lasten för din bil
  • Provpacka bilen
  • Kör korta sträckor
  • Ta många pauser

* Källa: Vägverket

** Källa: Motormännens Riksförbund

*** Källa: Brottsförebyggande rådet

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32.
Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se
Torbjörn Annerfors, affärsansvarig för motor på Trygg-Hansa. Telefon: +46 70 168 25 94
Mejl: torbjorn.annerfors@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se