Fira hunden på lördag? – det här ska du tänka på

Fira hunden på lördag? – det här ska du tänka på

I Sverige finns idag drygt 1 miljon hundar registrerade i Jordbruksverkets centrala hundregister och nu på lördag den 26 augusti infaller deras alldeles egna dag - Alla hundars dag. En dag tänkt att uppmärksamma och visa extra uppskattning för våra fyrbenta vänner. Planerar du att fira din hund? – nu delar Linnéa Kjellén som är hundens och kattens försäkringsexpert på Trygg-Hansa några tips inför firandet.

- Det allra viktigaste är faktiskt inte vad man köper eller hur man firar, utan att man helt enkelt visar uppskattning för sin hund. Precis som vi människor är alla hundar olika, med sina egna intressen. Gör något som du vet att just din hund gillar om du planerar ett firande. En långpromenad, ett dopp i havet eller kanske ett extra gott tuggben, säger Linnéa Kjellén, hundens & kattens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

- Stora dagar och högtider är ofta sammankopplade till mat, därför är det naturligt att tänka på det även när vi visar våra hundar uppskattning. Men mat eller godis i överflöd är inte alltid det bästa för hunden. Det kan vara precis lika uppskattat med en aktivitet som hunden gillar, avslutar Linnéa Kjellén.

Experten Linnéa Kjelléns tips att tänka på inför Alla hundars dag:

1. Din tårta är inte hundens

Vissa hundar kan precis som vi vara känsliga mot laktos, vilket kan ge hunden magont, diarré och gaser. Så bäst är att undvika laktos eller ersätta med laktosfritt, och då kan en liten mängd gå bra. Om du tänkt uppvakta din hund med något extra gott, använd då något som är mer lämpligt för hunden, som exempelvis leverpastej, blåbär, ärtor, morötter eller köttfärs.

2. Smaskiga rester

Det kan vara frestande att ge hunden rester från din egen tallrik, men det finns många livsmedel som man bör vara försiktig att mata hunden med. Det finns även vissa livsmedel som du helt ska undvika att ge till hunden, som exempelvis lök, vitlök och vindruvor.

3. Se bortom maten

Det finns fler sätt att visa uppskattning och skämma bort sin hund än att bara fokusera på mat och godis. Tillbringa en dag åt din hunds favoritintressen - en riktigt lång skogspromenad eller lek och bus på en stor äng och kanske kvällen tillsammans i soffan med extra gos.

4. Din hund och andra hundar

Hundar är olika och det finns många hundar som inte gillar eller har svårt för andra hundar. Då är en hundträff kanske inte helt rätt för firandet. Medan det för andra hundar kan vara passande att få ihop en träff med bästa hundkompisen eller gänget i hundrastgården för att fira tillsammans.

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår i dag i Tryg Forsikring Skandinaviens största skadeförsäkringskoncern. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Den 1 april 2022 blev Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ett bolag under det gemensamma varumärket Trygg-Hansa.