Föräldrar vill försäkra sina barn mot olycklig kärlek

En ny undersökning från Trygg-Hansa visar att varannan förälder i Sverige vill försäkra sina barn mot dåligt självförtroende. Andelen föräldrar som vill försäkra sina barn mot olycklig kärlek ökar dock snabbast. Föräldrar i norra Sverige är mest oroade för att barnen ska uppleva olycklig kärlek, Stockholmsföräldrar är minst oroade.

För andra gången har Trygg-Hansa undersökt vad föräldrar helst skulle vilja försäkra sina barn emot.  I år och även 2010 hamnade dåligt självförtroende/självkänsla, mobbing och ofrivillig arbetslöshet i topp.

- Vi försäkrar våra barn mot olyckor och sjukdomar, men det som hälften av föräldrarna i Sverige vill skydda sina barn mot finns det ingen försäkring mot. Det enda man som förälder kan försöka göra är att ge barnen en så trygg grund att stå på som det bara går, säger Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa.

En stor förändring i årets undersökning är önskan att försäkra sitt barn mot olycklig kärlek. I augusti 2010 ville endast 2 procent av alla föräldrar försäkra sina barn mot krossade hjärtan, nu är det hela 16 procent.

- Ökningen kan bero på den allmänna oron i världen. Vid ett instabilt ekonomiskt läge tenderar vi att söka än mer trygghet och närhet till familjen, säger Björn Sporrong.

20 procent av föräldrarna i norra Sverige skulle vilja försäkra sina barn mot olycklig kärlek. Bara tolv procent av Stockholmsföräldrarna önskar göra det.

Detta vill föräldrar försäkra sina barn mot:
Dåligt självförtroende: 50 %
Mobbing: 46 %
Ofrivillig arbetslöshet: 31 %
Att bli sviken av sina bästa vänner: 21 %
Olycklig kärlek: 16 %

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa, telefon: 070-168 28 72
Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa, telefon: 070-168 27 99

Om undersökningen:
Trygg-Hansa lät under februari 2012 göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 1008 personer svarat på undersökningen.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa