Goda råd för gravida på resa

Det är lätt att förvirras och oroas av alla råd kring semesterfirande som gravid. Hur länge får man flyga? Hur skyddar reseförsäkringen? Orkar kroppen med? Som gravid kan man tryggt njuta av semestern i sällskap med familjen innan lugna dagar byts mot blöjbyten och nattvak. Är graviditeten okomplicerad kommer man långt med att använda sitt sunda förnuft och ha koll på flygregler, försäkring och vaccinationer.

– Det är mycket individuellt hur man mår som gravid, men de flesta gravida kan lugnt åka på semester utan problem, säger Björn Sporrong, expert inom barn- och gravidförsäkringar på Trygg-Hansa. Kom ihåg att din kropp jobbar hårdare när du är gravid, så ta det lugnt och lyssna på kroppen. Kom även ihåg att dricka mycket, särskilt under varma dagar, och ett extra mellanmål kan behövas för att hålla blodsockernivån jämn.

Bäst att resa i andra trimestern
Den andra trimestern (vecka 13-28) oftast en bra tid att resa i. Risken för missfall är nu mycket låg, den värsta tröttheten och illamåendet är oftast över, och magens storlek är ännu hanterbar. Normalt får man flyga fram till fyra veckor före förlossningen, men kontrollera alltid med flygbolag eller din researrangör, eftersom flygbolagen har olika regler. Diskutera med läkare eller barnmorska i god tid om vaccinationer och risken för sjukdom under resan. Vissa vaccinationer ges inte till gravida kvinnor, och det kan finnas platser som helt bör undvikas.

– Kom ihåg att se över skyddet i reseförsäkringen, så att du inte behöver oroa dig i onödan om du skulle bli sjuk eller uppleva en olycka. Gravida kvinnor är i allmänhet väl täckta av reseförsäkringen fram till vecka 28, säger Björn Sporrong. Det är viktigt att kontrollera vilka regler som gäller hos ditt eget försäkringsbolag innan du reser.

Tips och råd från Trygg-Hansa för gravida semesterfirare

• Ta det lugnt och lyssna på kroppen
  • Kolla upp flygbolagets bestämmelser för graviditet eftersom de kan skilja sig från flygbolag till flygbolag
  • För att säkerställa att du är rätt försäkrad – kontakta alltid ditt försäkringsbolag för rådgivning och se över villkoren i din försäkring
  • Packa ner försäkringskassans EU-kort och ditt försäkringsbolags servicekort
  • Ta med läkarintyg över hur långt framskriden graviditeten är och över din egen hälsa

För mer information:

Björn Sporrong, expert inom barn- och gravidförsäkring på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 27 99, mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Anna Snell, presskontakt på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 26 11, mejl: anna.snell@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.