Här är Sveriges mest stulna bilmärken – andelen bilar som inte återfinns ökar

Här är Sveriges mest stulna bilmärken – andelen bilar som inte återfinns ökar

Bilstölderna ligger på fortsatt höga nivåer och under årets första sex månader stals över 3 000 bilar i Sverige. Volvo är överlägset tjuvarnas favoritmärke följt av Volkswagen och Audi, enligt en ny rapport från Larmtjänst som Trygg-Hansa presenterar i dag. Dessutom ökar bildelsstölderna explosionsartat. I somras fick Tullverket utökade befogenheter för kontroll av misstänkt stöldgods på väg ut ur landet. Trygg-Hansas motorexpert menar dock att det inte räcker för att stoppa utförseln av stulna bilar och bildelar.

Under det första halvåret 2021 stals totalt 3 152 personbilar i Sverige, vilket är något lägre än första halvåret 2020 då totalt 3 434 personbilar stals. Volvo (573 st) och Volkswagen (340 st) är fortsatt de mest utsatta bilarna, följt av Audi (246 st). En majoritet av stölderna sker i storstadsregionerna och Polisregion Stockholm är fortsatt i topp, där stals 929 bilar under första halvåret 2021. Till skillnad från förra årets första sex månader är nu region syd mer utsatt än region väst, där stals 613 respektive 568 bilar.

Antalet stulna bilar som inte återfinns har ökat i jämförelse med föregående år, drygt 26 procent av bilarna som stulits under 2021 har fortfarande inte återfunnits. 70-90 procent av alla stulna bilar och bildelar beräknas idag föras utomlands av internationella stöldligor, enligt en rapport från Trygghetskommissionen.

– Det är inte svårt att dra slutsatsen att anledningen till att så många stulna bilar inte återfinns är att de förs ur landet. Trots ökade befogenheter för Tullverket saknas budget och det genomförs alldeles för få kontroller av bilar som lämnar landet. Det är fortfarande fritt fram att föra ut stöldgods ur landet, säger Mattias Pössl, motorexpert på Trygg-Hansa.

Antalet stölder av katalysatorer ökar explosionsartat

Stölder av reservdelar fortsätter samtidigt att öka, enligt Larmtjänst*. Under det första halvåret 2021 ökade bildelsstölderna med 46 procent. Populärast är katalysatorer - under 2020 ökade antalet stölder av katalysatorer med 4 000 procent jämfört med året innan. Under 2021 har stölderna fortsatt att öka och under årets första sex månader registrerades 3 877 stulna katalysatorer, en ökning med 253 procent jämfört med samma period föregående år.

– Stöld av katalysatorer sker främst i syfte att komma åt de ädelmetaller som finns i katalysatorerna. Här har vi även ny statistik att luta oss mot - baserat på polisingripanden ser vi att de som för ut katalysatorer ur landet inte nödvändigtvis tillhör ett nätverk eller är utländska medborgare. Det är en intressant utveckling som kan hjälpa oss framåt och som är värd att hålla ögonen på, säger Mattias Pössl.

Ny utredning för att modernisera lagstiftningen

Under våren presenterade regeringen en utredning som ska se över den lagstiftning som styr Tullverkets arbete. Syftet är att skapa en mer sammanhållen lagstiftning som reglerar Tullverkets befogenheter i arbetet med kontroller och brottsbekämpning.

– Nuvarande smuggellagstiftning är över 20 år gammal. Det behövs en tydligare och mer sammanhållen lagstiftning än vad som finns idag. Den organiserade brottsligheten kring stölder av bilar och reservdelar är extremt sofistikerad, därför behövs fler och bättre verktyg för att vända på utvecklingen, säger Mattias Pössl.

För mer information, kontakta gärna:
Mattias Pössl, motorexpert på Trygg-Hansa
Telefon: +46 70 168 25 35, mejl: mattias.possl@trygghansa.se

* Kraftig ökning av katalysatorstölder under första halvåret

* Trygghetskommissionen: Den nya tidens livkvalitetsbrott

Motorexpertens råd för hur du bäst skyddar dig mot bilstöld (källa: Trygg-Hansa)

• Förvara nyckeln i en plåtlåda eller ett skyddsfodral (RFID-påse) om du har en ”key-less-bil”, då minskar risken att tjuvarna kapar signalen till bilen i en s.k. reläattack.
  • Lägg inte nyckeln i hallen, oavsett om bilen har ett traditionellt billås eller är av nyare modell – tjuven vet att bilnyckeln ofta ligger där och kommer att leta där först.
  • Undvik att parkera bilen på mörka platser där det rör sig lite folk – parkera hellre på en plats med mycket rörelse, för att minska möjligheten för tjuven att arbeta ostört.
  • Om du har ett garage – använd det! Det är lätt att garaget förvandlas till ett förråd istället för en säkrare förvaringsplats för bilen.
  • DNA-märk utsatta bildelar och använd dekalerna som medföljer när du köper MärkDNA.
  • Installera spårsändare så blir det lättare att hitta bilen vid en stöld. Kontakta gärna ditt försäkringsbolag innan du köper spårsändaren för vägledning kring vilken produkt som rekommenderas.
  • ”Nixa” ditt fordon, begär reklamspärr – stöldligor köper nämligen adressregister för att hitta specifika märken. Här kan du läsa mer om det kostnadsfria NIX-registret.

Stulna personbilar uppdelat på fabrikat för hela landet,
1 januari-30 juni 2021. (Källa: Larmtjänst)

Bilmärke

Bergslagen

Nord

Om statistiken
Varje år sammanställer Larmtjänst, försäkringsbolagens gemensamma organisation som arbetar mot försäkringsrelaterad brottslighet, statistik över fordon som efterlysts i Sverige. Insamlade data bygger på uppgifter från Vägtrafikregistret/EF-systemet. Enbart efterlysta fordon finns med i statistiken, dvs. stulna skyltar eller flyttade fordon redovisas inte. De regionala siffrorna är redovisade efter efterlysande polisregion.

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.