Kvinnliga egenföretagare ser fler fördelar med att starta eget än män

Trygg-Hansas småföretagarundersökning visar att kvinnor som startar eget är mer nöjda än män som startar eget. Hela 85 procent av de kvinnliga egenföretagarna svarade att de var nöjda eller mycket nöjda med sin situation. 79 procent av männen anger att de är nöjda. De största fördelarna med att vara egenföretagare är friheten och glädjen över att skapa sin egen succé, tycker kvinnorna.

Hela 70 procent av de kvinnliga småföretagarna anger "glädjen över egen succé" som en fördel med att vara egenföretagare, medan motsvarande siffra för män är 59 procent. Manliga småföretagare värderar frihet (64 procent) högre än den egna succén. Friheten är även något som kvinnliga småföretagare värderar högt, hela 71 procent angav det som en fördel med att vara egenföretagare.

Pengar viktigare för män
Kvinnor ser fler fördelar än män med att vara egenföretagare. På nästan alla svarsalternativ i Trygg-Hansas undersökning har en större andel kvinnor än män tyckt att det är en fördel med att vara egenföretagare. Med ett undantag, att tjäna pengar. Det är viktigare för män än för kvinnor; 39 procent av männen angav det som en fördel med att vara egenföretagare, mot 34 procent av kvinnorna.

- Det är väldigt positivt att kvinnor ser så många fördelar med att vara småföretagare. Men fortfarande är det långt fler män än kvinnor som startar eget företag. Som försäkringsbolag kan vi stötta småföretagare med rådgivning och försäkringsskydd för att på så sätt minska de hinder man upplever, säger Catarina Boijort, chef för småföretagarförsäkringar på Trygg-Hansa.

Flexibla arbetstider, frihet och arbetsglädje
71 procent av de kvinnliga småföretagarna i Sverige säger att frihetskänslan är en av de största fördelarna med att vara egenföretagare jämfört med att vara anställd. 67 procent av kvinnorna och 58 procent av männen svarar flexibla arbetstider. Att själv kunna bestämma arbetets innehåll (60 procent) och större arbetsglädje (54 procent) är också fördelar som många kvinnliga småföretagare ser med att vara egen till skillnad mot att vara anställd.

Trots att kvinnor är mer positiva till eget företagande är det fortfarande fler män som är småföretagare än kvinnor. 21 procent som startar eget varje år är kvinnor och de är i genomsnitt yngre än männen som startar eget, enligt Nutek.

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46701682032.
Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se

Catarina Boijort, chef Småföretagarförsäkringar, Telefon: +46701682232

Om undersökningen
I Sverige finns i dag drygt 900 000 personer som i stort eller smått har någon form av företagarverksamhet. Småföretagare som har sitt företag som huvudsysselsättning uppskattas till nästan 400 000 personer i Sverige*. Trygg-Hansa har intervjuat 1 773 småföretagare i Skandinavien, varav 694 i Sverige, om deras villkor och förutsättningar. 76 procent av de tillfrågade angav det egna företaget som sin enda inkomstkälla.