Magkänslan avgör när vi handlar begagnade bilar

Nästan sex av tio kollar upp säljaren innan köp av begagnad bil, men 40 procent av dessa förlitar sig sedan på magkänslan när de träffar säljaren. Det visar en ny undersökning utförd av Trygg-Hansa och Blocket. För att förenkla och öka tryggheten kring köptillfället erbjuder Trygg-Hansa en två veckors gratis bilförsäkring tillsammans med en enkel checklista på vad man inte får glömma när man köper en begagnad bil.

Under 2013 såldes saker för 414 miljarder kronor på Blocket, vilket motsvarar 11 procent av Sveriges BNP, och olika bilmärken tillhör de vanligaste sökorden.  I en undersökning utförd av Trygg-Hansa och Blocket svarade nästan 6 av 10 (59 %) att de kollar upp säljaren innan köptillfället. Utöver att be om referenser anges Skatteverket och sökningar på internet som metoder för att få reda på mer om säljaren. Men väldigt många litar ändå på magkänslan när de träffar säljaren.

-  Genom att erbjuda hjälp och trygghet vid köpet önskar Trygg-Hansa öka konsumentnyttan och göra det enklare och säkrare att både handla och sälja begagnade bilar. Majoriteten av säljarna på Blocket är privatpersoner, och över 80 procent uppger i undersökningen att de skulle uppskatta vår nya försäkring, säger Jonas Frid, ansvarig för motorförsäkringar på Trygg-Hansa.

Det är mycket som behöver kollas upp och checkas av vid köp av en bil, och det kan vara lätt att glömma viktiga punkter. Därför har Trygg-Hansa även tagit fram en checklista på saker man bör kolla upp vid bilköp - något som tre av fyra, eller 74 procent, av de svarande säger sig bli hjälpta av. Checklistan rör frågor man kan ställa till säljaren, Transportstyrelsen, samt saker som bör göras under provkörning, gås igenom vid genomgång och allmänt hur ett säkert köptillfälle kan gå till.

Fem viktiga punkter när du köper en begagnad bil:

-  Kontrollera att säljaren äger fordonet, kontrollera även ID på köparen. Eftersom lagen om god tro inte längre gäller är det du som köpare som är ansvarig.

-  Kontrollera besiktningsuppgifter och vägmätarinställningshistorik, se efter så att eventuella anmärkningar åtgärdats.

-  Kontrollera att du får samtliga nycklar till bilen

-  Gör upp affären på säljarens bankkontor och säkerställ att eventuella lån på bilen löses, betala med bank- eller postväxel.

-  Innan du kör iväg med bilen, ring ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring för din nya bil. Köper du bil av privatperson via Blocket ombesörjs du automatiskt av en försäkring från Trygg-Hansa under dina två första veckor, sedan kan du enkelt välja att förlänga denna.

Mer utförlig checklista finns bifogad, men kan även laddas ned här: http://www.trygghansa.se/sitecollectiondocuments/privat/trygg-hansa-checklista-vid-privata-bilkop.pdf

Om undersökningen: Undersökningen genomfördes under perioden 13-24 februari 2014 på blocket.se. Sammanlagt hade undersökningen 687 svaranden som köpt eller sålt minst en bil via Blocket, under de senaste tre åren.

Kör iväg försäkrad:
Tvåveckorsförsäkringen gäller automatiskt från det att bilen köps under förutsättning att ägarbytet registreras hos Transportstyrelsen inom tio dagar. Under dessa två veckor får köparen erbjudande om en fortsättningsförsäkring. Denna anpassas utifrån årsmodell, antal körda mil och om det finns vagnskade- eller nybilsgaranti kvar och innehåller ettutökat skydd för skador på motor, elektronik och växellåda. En bil som är 2-8 år och som har gått max 10 000 mil ger full ersättning för denna typ av skador – helt utan självrisk. Men försäkringen gäller även för bilar som har kört längre och är äldre. Då ersätts reparationskostnaden med ett maxbelopp utifrån bilens ålder och miltal. Försäkringen är begränsad till tre bilar per köpare och år och gäller ej bilar med ett marknadsvärde över 500 000 kr och de som är avsedda att användas i yrkesmässig trafik.

För mer information, kontakta:
Jonas Frid, ansvarig för motorförsäkringar, Trygg-HansaTelefon: 070 168 30 89. Mejl: jonas.frid@trygghansa.se