Nästan 9 av 10 barn har hjälm i skidbacken i år

Skidsäsongen närmar sig och fler än två miljoner svenskar reser till fjäll och alper för att bege sig ut i skidbacken. Trygg-Hansas senaste undersökning visar glädjande nog att hela 85 procent av barnen använder hjälm i skidbacken och att föräldrarna bara i liten grad oroar sig för sina barns säkerhet.

85 procent av de tillfrågade föräldrarna i Trygg-Hansas barnundersökning säger att deras barn använder hjälm i skidbacken. Och nästan lika många, 82 procent, säger att de inte är oroliga för sitt barns säkerhet vid utförsåkning. Med rätta. Att ha på sig hjälm i skidbacken gör stor skillnad om olyckan är framme. Risken för att råka ut för skador mot huvudet minskar med 22 till 60 procent om man har hjälm i skidbacken.*

– Det här är mycket positiva siffror. Att det har blivit trendigt med hjälm och att utbudet numera är så stort underlättar naturligtvis för föräldrarna att få sina barn att bära hjälm. Förutom hjälm råder vi föräldrarna att deras barn bär ryggskydd, och för snowboardåkarna även vristskydd, säger Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar på Trygg-Hansa.

Pojkar/män samt tonåringar överrepresenterade i olycksstatistiken
Enligt den statistik från Socialstyrelsen från skidsäsongen 2008 så var 54 procent av de som uppsökte sjukhus efter en skada vid utförsåkning (inklusive snowboard) mellan 10 och 19 år gamla, och 62 procent av alla skidolyckor drabbade pojkar/män.

– Skidsemestern är en härlig tid med många utomhusaktiviteter för både barn och vuxna, säger Björn Sporrong. Men med tanke på skaderiskerna och saker som kan inträffa på skidresan råder vi alla att även se över sitt försäkringsskydd innan man ger sig iväg.

Rätt försäkrad i skidbacken kan spara tusenlappar
Oavsett om man väljer att spendera skidresan hemma i Sverige eller utomlands, så har man som skidturist ett bra skydd genom en vanlig hemförsäkring där reseskydd ingår. Då kan man exempelvis få ersättning för sjukhuskostnader utomlands, kostnad för ambulansflyg hem till Sverige om det krävs, om man drabbas av inbrott på hotellrummet eller får sina skidor stulna.

Den som råkar ut för en olycka i de svenska fjällen och har tecknat en olycksfallsförsäkring har dessutom extra bra skydd och får ersättning för bestående men, läkarbesök, sjukgymnastik, tandskador och resekostnader. För utlandsresor täcker olycksfallsförsäkringen bestående men.

Tips & råd från Trygg-Hansa inför skidresan:

Hjälm
Hjälm är tack och lov en självklarhet för många utförsåkare i Sverige. Hjälmen ska sitta bekvämt – inte för löst, inte för hårt. Hjälmen bör vara CE-märkt och täcka panna, bakhuvud och hjässa. Ingen glipa mellan skidglasögon och hjälm. Se till att hakremmen är ordentligt spänd och att spännet är knäppt.

Ryggskydd
Ryggskydd är en relativt ny säkerhetsprodukt som används av allt fler. Ett ryggskydd bör vara CE-märkt. Det ska ha rätt storlek och täcka så mycket som möjligt av ryggraden utan att hindra huvud eller nacke vid rörelse. Ha alltid ryggskyddet direkt utanpå underställ, aldrig utanpå yttersta lagret av kläder. Ju närmare kroppen desto bättre.

Bindningar
Att har rätt inställda bindningar är en förutsättning för att undvika skador i backen. Det är viktigt att inställningen ses över varje år.

Kostnadsfri säkerhetstest
Trygg-Hansa och SkiStar samarbetar i Åre och Sälen kring säkerheten i skidbackarna och genomför kostnadsfria säkerhetstester varje vecka hela skidsäsongen.

* Enligt European Association for Injury Prevention and Safety Promotion.

Johan Eriksson, presschef. Telefon: 070-168 28 72. Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Björn Sporrong, expert på barn- och olycksfallsförsäkringar. Telefon: 070-168 27 99. Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.