Nästan var femte man har varit med om ett drunkningstillbud

Nästan var femte man har varit med om ett drunkningstillbud

15 procent av svenskarna har varit inblandade i ett drunkningstillbud och bland män är siffran så hög som 18 procent. Det framgår i en ny undersökning från Trygg-Hansa. Samtidigt uppger mindre än hälften, 44 procent, av svenskarna att de kan flyta längre än tio minuter i vatten utomhus.

I en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger 15 procent av svenskarna att de varit med om en allvarlig olycka i vatten där någon nästan drunknat. Bland männen är siffran högre, där nästan var femte man (18 %) uppger sig varit med om ett drunkningstillbud. Enligt Svenska Livräddningssällskapet omkom 21 personer i drunkningsolyckor under juni månad. Det är det högsta antalet sedan 1999 visar deras preliminära sammanställning. Under samma period förra året drunknade 14 personer.

Trygg-Hansas undersökning visar också att bara fyra av tio vuxna har simmat 200 meter eller mer under det senaste året. En av fem svarar att det var mer än fem år sedan de simmade tvåhundra meter senast. Att kunna simma 200 meter är den simkunnighetsdefinition som fastslagits av de nordiska livräddningsorganisationerna och även definitionen som används i skolans läroplan.

• Det är viktigt att simma regelbundet för att färdigheten ska behållas och att man även övar sig på att flyta och simma i vatten utomhus. Att man kan klarar av att simma 200 meter i en simhall innebär inte nödvändigtvis att man klarar av samma sträcka i öppet kallt vatten utomhus, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa.

Trygg-Hansa har en lång tradition av att förebygga skador och främja säkerhet i och vid vatten. Vi har delat ut omkring 200 000 livbojar sedan 1954 och varje år räddas elva människors liv tack vare de 80 000 livbojar som finns runt om i Sverige. I samarbete med Svenska Livräddningssällskapet stöttar vi sommarsimskolor för ca 20 000 barn per år och på senare år har projekt som Babybojen, Livbojsjakten och Simskola för alla startats och engagerat hundratusentals svenskar.

På vår hemsida trygghansa.se/csr kan du läsa mer om vårt vattensäkerhetsarbete. Där kan du även ladda ner en folder som innehåller tips och råd kring vad man ska tänka på när man vistas med barn i vattennära miljöer, både i och utanför hemmet.

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts på uppdrag av Trygg-Hansa, av undersökningsföretaget Novus. Undersökningen är riksrepresentativ och genomfördes som en webbenkät under perioden 21/3-1/4 2014. Sammanlagt gjordes 1 017 intervjuer med kvinnor och män i åldern 18-79 år i Sverige.

Tips inför bad i kallt vatten:

• Om du är osäker på om du kan simma 200 meter, undvik kallt vatten och se istället till att träna i varmare vatten först

• Om vattnet är riktigt kallt, undvik att doppa huvudet

• Ha alltid sällskap när du badar, om något skulle hända, så att du snabbt kan få hjälp

• Simma längs med stranden och inte för långt ut

• Hoppa/dyk inte på okänt vatten eller där varningsskyltar anger att det är grunt

• Simma inte under bryggor och hoppställningar

Källa: Trygg-Hansa

För mer information, kontakta gärna:
Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa

Telefon: 0701-682 872 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.