Nu invaderar getingarna Sverige – och de flyttar norrut

Nu invaderar getingarna Sverige – och de flyttar norrut

När värmen håller i sig intar getingarna Sverige. Trygg-Hansa, som samarbetar med saneringsföretaget Nomor, rapporterar om dubbelt så många saneringar av oönskade getingar som året innan. Värst drabbade är Göteborg och Örebro.

Början av sommaren var kall, regnig och getingfri. Men nu blir Trygg-Hansa nedringda av kunder som vill ha hjälp med att få bort oönskade getingar. Under juli och augusti har mer än dubbelt så många saneringar genomförts jämfört med 2011, rapporterar saneringsföretaget Nomor. Invasionen beror på ett varmare och stabilare väder.

- Getingar bygger bo vid 15-20 graders temperatur och kommer troligen vara aktiva till september. Vi ser också en trend att de tar sig allt längre upp i landet. Innan brukade getingsaneringarna stanna i höjd med Stockholm, men nu gör vi allt fler saneringar längre norrut.  Orsaken verkar vara det allt varmare klimatet, säger Håkan Franzén, hus- och hemexpert på Trygg-Hansa.

Även om getingarna flyttar norrut så är Örebro och Göteborg de orter som har drabbats hårdast i dagsläget. I Örebro ökade getingsaneringarna med 317 procent i juli och 204 procent i augusti jämfört med föregående år, enligt Nomor. I Göteborg var motsvarande siffror 137 procent i juli och 83 procent i augusti (antalet saneringar den 15 augusti).

Expertens tips mot getingar

• Äter du på altanen eller balkongen så håll sötsaker borta från matbordet. Innan middagen kan du ställa ut en skål med något sött på en avlägsen plats, som då drar till sig eventuella getingar.
  • Upptäcker du en geting inomhus så öppna dörrar och fönster så de kan flyga ut.
  • Försök lokalisera getingboet. Kolla under takåsar och på vindar.
  • Hittar du ett getingbo nära huset och uteplatsen så kontakta ditt försäkringsbolag för att se om du kan få hjälp med en sanering.
  • Blir du stungen så behandla getingsticket omedelbart.
  • Om du vet att du är överkänslig mot getingstick ska du kontakta läkare.

Fler råd och tips finns på www.nomor.se och skadestatistik återfinns i bifogad pdf.

Håkan Franzén, hus- och hemexpert, Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 33 87. Mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Pressbild:
Klicka här för att ladda ner en bild på Håkan Franzén.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa