Nicklas Larsen, Annika Persson och Niklas Idén utgör Trygg-Hansas nya ledning från den 1 januari

Ny ledning på Trygg-Hansa

Den 1 januari tillträder Trygg-Hansas nya ledning. Då får affärsområdescheferna Niklas Idén, chef för Privatmarknad, Nicklas Larsen, chef för Företagsmarknad och Annika Persson, chef för Skador gemensamt ansvar för Tryg-koncernens svenska verksamhet.

Att Trygg-Hansa får ny ledning är en naturlig följd av att bolaget från och med den 1 januari inte har en vd som är ytterst ansvarig för bolagets övergripande finansiella resultat. Annika Persson, Niklas Idén och Nicklas Larsen får, utöver ansvaret för sina respektive områdens resultat, gemensamt ansvar för hela Trygg-Hansas utveckling. De tre svenska affärsområdescheferna kommer att rapportera direkt till Trygs koncernledning.

-Nu skapar vi en gemensam skandinavisk organisation med en enhetlig ledarsstruktur där vi maximerar ägarskapet, ansvaret och snabbheten på våra lokala marknader. Annika, Niklas och Nicklas har arbetat länge tillsammans. De är samspelta, samtidigt som de var och en har kompetenser och förmågor som ger Trygg-Hansa de bästa förutsättningarna att fortsätta att utvecklas och växa, Johan Kirstein Brammer, vd Tryg-koncernen.

Så här sammanfattar Annika Persson, Niklas Idén och Nicklas Larsen hur de ser på sitt nya uppdrag:

-I Trygs DNA ligger att beslut ska fattas så nära marknaden och kunderna som möjligt, inte av en ledningsgrupp i ett stängt rum. Vår viktigaste roll som ledningsgrupp blir att lotsa organisationen i rätt riktning genom att säkerställa att vi tillsammans med alla medarbetare tar vara på fördelarna vårt nya uppdrag ger oss. Att alla vet vart vi är på väg är grunden för att vi ska lyckas och det gör vi genom att skapa förutsättningar för en stark kultur med gemensamma mål och värderingar med kunden i centrum.

Vd med övergripande juridiskt ansvar
Trygg-Hansa är Tryg-koncernens svenska filial och rent juridiskt innebär det att Trygg-Hansa Försäkring Filial, står under tillsyn av Finansinspektionen och är registrerat hos svenska Bolagsverket, något som i sin tur kräver att bolaget har en vd som är övergripande legalt ansvarig för Trygg-Hansa. Trygs koncernledning har därför fattat beslut om att utse Annika Persson till vd för Tryg Forsikrings svenska filial. Annika får uppdraget som vd för Trygg-Hansa parallellt med sin roll som affärsområdeschef för Skador.

Som tidigare meddelats lämnar Mats Dahlquist, Trygg-Hansas vd sedan 2018 sin roll den 1 januari 2024.

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår i dag i Tryg Forsikring Skandinaviens största skadeförsäkringskoncern. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Den 1 april 2022 blev Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ett bolag under det gemensamma varumärket Trygg-Hansa.

Maria Ankarcrona

Kommunikationschef 070-1682137