Sex av tio MC-olyckor vållas av bilister

En undersökning av motorcykelolyckor som drabbat Trygg-Hansas försäkringstagare under 2006, 2007 och 2008 med fler än ett fordon inblandat visar att 64 procent av olyckorna orsakats av bilister. I endast 30 procent av alla olyckor där en motorcykel är involverad är motorcyklisten direkt vållande.

Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad i Trygg-Hansa och kommit fram till att i 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan.

De absolut vanligaste orsakerna till trafikolyckor som involverar mc äratten bilföraremissbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa.

I 30 procent av olyckorna var motorcyklisten vållande till olyckan och vid de tillfällena har olyckan ofta skett genom att man har kört på en personbil bakifrån.

-Det bästa sättet för mc-förare att undvika olyckor är att alltid hålla avståndet och anpassa hastigheten efter gällande hastighetsbegränsningar, menar Gunnar Holgersson, trafikinspektör på Vägverket.

80-talister i flest dödsolyckor
Trygg-Hansas egen statistik visar att av de åtta dödsfall som skett i samband med motorcykelolyckor under åren 2007 och 2008 så var fem av de omkomna födda på 1980-talet.

- Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa. Vi har till exempel sett att flera dödsolyckor sker i samband med omkörning av en eller flera personbilar i alltför hög hastighet.

Tips inför motorcykelsäsongen:

• Använd alltid godkänd hjälm, ryggskydd, dräkt, stövlar och handskar, avsedda för mc-bruk. Detta gäller även passagerare.
  • Bär ljusa, gärna reflekterande kläder och hjälm som syns i trafiken.
  • Kör alltid med tänd belysning.
  • Kör riskmedvetet - tänk på att andra har svårt att uppmärksamma dig som MC-förare.
  • Gå en fortbildningskurs i "avrostning" inför säsongen.
  • Anpassa hastigheten - för hög hastighet är orsaken till cirka 90 procent av de allvarligaste olyckorna.

Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa. Telefon: +4670682426.

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32. Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se