Sex av tio småföretagare har fått bluffakturor

Bluffakturor är ett växande problem för svenska företag. Sex av tio småföretagare har någon gång fått en falsk faktura, och var tionde småföretagare har fått fler än tio stycken. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Fakturabedrägerier är ett samhällsproblem som vuxit kraftigt de senaste åren. Antalet polisanmälningar kopplade till bluffakturor ökade med 530 procent från 2007 till 2012, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ. Förra året anmäldes cirka 16 000 brott kopplade till bluffakturor. Men alla fall anmäls inte och mörkertalet kan vara stort.

- Vi märker att småföretagarna blir väldigt frustrerade av bluffakturor. En del har drabbats själva, men många läser också om det och hör av sig till oss med sin oro, säger Ing-Marie Gustavsson, Chef för Kundservice gentemot småföretag på Trygg-Hansa.

Frågan är aktuell, onsdagen den 17 april debatteras bluffakturor och förslag till regeländringar i Riksdagen. Samtliga riksdagspartier har engagerat sig i frågan och de senaste åren har fler än 25 motioner lagts.

Trygg-Hansa försäkrar 58 000 småföretag i Sverige. Om en falsk faktura är på ett lite större belopp, över ett halvt prisbasbelopp (22 250 kr, år 2013) kan man använda rättsskyddet i sin företagsförsäkring för att tillbakavisa krav som man anser är oriktiga. Under det beloppet räknas det som ett förenklat tvistemål, även kallat småmål, som har särskilda juridiska regler.

- Rättsskyddsförsäkringen kan ge ett företag möjlighet att anlita ett ombud som hjälper till att tillbakavisa ett ogiltigt krav. Men rättsskyddet är inte avsett för småmål, och man får ofta uppfattningen att bedragarna använder mindre belopp i sin taktik, säger Ing-Marie Gustavsson på Trygg-Hansa.

Fakta:
Trygg-Hansas undersökning kring småföretagare och bluffakturor visar att
• 26 procent av småföretagarna fått en bluffaktura en eller ett par gånger.
• 23 procent av småföretagarna har fått mellan tre och tio stycken bluffakturor, och 11 procent har fått fler än tio stycken.
• Ett fåtal, två procent vet inte om de fått en bluffaktura.
• 38 procent svarar att de aldrig har fått någon bluffaktura.

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under mars 2013 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 895 personer med eget företag svarat på undersökningen.

Relaterat:
Tidningen Driva eget ger råd om vad du som företagare kan göra om du fått en bluffaktura:

För mer information, vänligen kontakta:
Ing-Marie Gustafsson, Chef för Kundservice gentemot småföretag
070-168 2072, ing-marie.gustafsson@trygghansa.se