Skolförsäkringsrapporten 2008: En fjärdedel av Sveriges kommuner försäkrar inte friskoleelever

23 procent av Sveriges kommuner försäkrar inte barn i friskolor. Det visar 2008 års Skolförsäkringsrapport från Trygg-Hansa. De friskolor som inte är försäkrade genom kommunen måste teckna en egen försäkring för barnen, vilket kan betyda att inte alla barn i Sveriges friskolor är försäkrade. Många föräldrar tar för givet att deras barn är försäkrade under skoltid och vet inte att de bör kolla upp hur det ligger till.

Trygg-Hansa har för sjätte året i rad kartlagt i vilken utsträckning kommunerna tecknar olycksfallsförsäkringar för sina förskole-, grund- och gymnasieelever. Årets undersökning visar att många kommuner fortfarande enbart försäkrar sina skolelever under verksamhetstid. Många elever är alltså oförsäkrade efter till exempel skolans slut och under skollov.

Antalet barn som går i friskolor ökar stadigt i Sverige, läsåret 2007/2008 gick 153 945 barn i friskolor runt om i Sverige. Det finns friskolor i drygt 60 procent av Sveriges kommuner och i höst startade runt 85 nya fristående skolor runt om i Sverige enligt Skolverkets siffror, den största ökningen hittills jämfört med 25 skolor som startades året innan.

- Det är viktigt att föräldrarna undersöker hur deras barn är försäkrade då kommunerna själva bestämmer om barnen försäkras på heltid, endast under verksamhetstid och om skyddet även ska gälla kommunens friskolor, säger Björn Sporrong barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa. Föräldrar med barn i friskola är helt utelämnade till att skolan väljer att teckna en egen olycksfallsförsäkring eller teckna egen försäkring för att barnet ska vara skyddat.

I Skolförsäkringsrapporten 2008 uppger 162 kommuner att de har friskolor och av dem anger 25 kommuner att friskoleeleverna enbart är försäkrade under verksamhetstid. Hela 44 kommuner uppger att friskolorna inte omfattas av kommunens försäkringar utan att friskolorna själva är ansvariga för att försäkra sina elever.

- De flesta fristående skolor har koll på det här, men eftersom det är frivilligt kan det finnas skolor som inte har någon olycksfallsförsäkring, säger Gudrun Rendling, förbundsjurist på Friskolornas Riksförbund.

Siffrorna för friskolor kan jämföras med att 82 procent av svenska barn som går i kommunal grundskola är heltidsförsäkrade av kommunerna och ytterligare 18 procent av barn i kommunal grundskola är försäkrade under verksamhetstid, dvs. endast när de är i skolan. Av de barn som går i friskolor är endast 63 procent av barnen i försäkrade på heltid genom kommunens försäkring. Ytterligare 13 procent är bara försäkrade under tiden de är i skolan.