Slopade hälsokrav för gravidförsäkring

- Konsumenternas försäkringsbyrå är kritisk till att hälsokraven är så svåra att förstå och jämföra, säger Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa. Vi har lyssnat på kritiken och förbättrar nu vår gravidförsäkring ytterligare och gör den tillgänglig för alla gravida kvinnor.

85 procent av alla blivande föräldrar känner någon typ av oro, visar en undersökning av Trygg-Hansa. Vad man oroar sig för varierar, mest oroad är man för att man ska få missfall eller att barnet föds för tidigt. Därför tecknar många kvinnor en graviditetsförsäkring. 2007 tecknade cirka 30 000 kvinnor en gravidförsäkring hos Trygg-Hansa.

Alla kan teckna

Fram till idag har gravida kvinnor som till exempel lider av högt blodtryck, diabetes eller hjärt- och njursjukdomar inte kunnat teckna försäkringen. De nya reglerna gäller från och med den 12 september 2008. Dessutom kan man nu teckna försäkringen när som helst under graviditeten. Hos många andra försäkringsbolag kan försäkringen enbart tecknas under en begränsad period av graviditeten.

- Gravidförsäkringen är den enda som ger ett skydd vid förlossningen och den allra första tiden när barnet är fött. Därför känns det viktigt att alla kvinnor som vill ska ha möjlighet att få det skyddet, säger Björn Sporrong.

25 000 kr direkt i ersättning

Trygg-Hansa förbättrade dessutom villkoren ytterligare i somras i försäkringen genom att ge 25 000 kronor i ersättning så snart barnet får en diagnos för vissa allvarliga och vanliga sjukdomar eller skador. Den nya så kallade händelseförsäkring täcker allvarliga hjärtfel, cp-skador, ryggmärgsbråck eller missbildningar i bukvägg och diafragma. Den täcker även klumpfot och läpp-, käk- och gomspalt. Försäkringen ger ett väsentligt bättre skydd för mamma och barn än de försäkringar som idag finns på marknaden.

Malou Sjörin, presschef. Telefon: +46 70 168 20 32.
Mejl: malou.sjorin@trygghansa.se

Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert. Telefon: +46 70 168 27 99.
Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se