Småbarnsföräldrar struntar i att ta pauser i den olycksdrabbade påsktrafiken

Småbarnsföräldrar struntar i att ta pauser i den olycksdrabbade påsktrafiken

Många familjer ger sig ut på vägarna i påsk, en utsatt helg när det gäller trafikskador. Samtidigt visar en ny undersökning att nära hälften av alla småbarnsföräldrar struntar i att ta pauser trots trötthet – något som kan leda till en ökad risk i påsktrafiken.

Enligt Transportstyrelsen omkommer i snitt sex personer och 252 skadas varje år i påsktrafiken. I och med att många familjer ger sig ut på de trafikerade vägarna har Trygg-Hansa gett Novus i uppdrag att fråga svenska barnfamiljer om hur det är att resa med barn i bilen. Ett resultat som sticker ut är att nästan hälften (45 procent) av alla småbarnsföräldrar fortsätter att köra trots att man känner sig trött. Detta trots att så mycket som 20 procent av alla olyckor orsakas av trötthet och bedöms därmed vara den största enskilda faktorn till att trafikolyckor sker, olyckor som skulle kunna undvikas. Att köra uttröttad är dessutom ett lagbrott som jämställs med alkohol- och drogpåverkan.*

- Om barnen har somnat i bilen är det många föräldrar som väljer att hellre fortsätta köra än att ta paus och då riskera att barnet vaknar. Att ha ett ledset barn i bilen kan så klart vara distraherande men för hela familjens säkerhet är det mycket bättre att ta paus eller byta förare om man känner sig det minsta trött, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

En av tre orolig för olycka

Undersökningen visar också att varannan förälder (53 procent) ofta blir distraherad av barn i bilen. Mest distraherade är föräldrar med yngre barn (0 – 5 år), där nästan 6 av 10 uppger att de känner sig distraherade vid bilkörningen. Var tredje (34 procent) har även varit orolig för att vara med om en olycka på grund av att de blir distraherade av barn i bilen.

- Att åka på längre bilfärder med barn kan vara både härligt och spännande men också påfrestande om man upplever att man bli distraherad av barnen. Att planera resan tillsammans med barnen och ta till knep för att hålla dem underhållna kan underlätta för bilföraren, säger Alexandra Gahnström.

Tips för glada och säkra barn i bilen:

• Barn ska sitta i ett babyskydd upp till ungefär nio månaders ålder.
  • Barn ska sitta i bakåtvänd bilstol upp till minst 4 års ålder.
  • Montera en babyspegel så du ser barn som sitter bakåtvända och de ser dig.
  • Se upp med lösa föremål i bilen – barnsäkra fönster- och dörrknappar.
  • Gör resan till något roligt och spännande. Planera in trevliga pauser som barnen kan se fram emot.
  • Ordna med underhållning till barn i bilen:
    • Ipad som sitter fast i en hållare på sätet framför
    • Lyssna på barnsagor, Sveriges radio har ett program som heter ”Sagor i barn radion”
    • Lyssna på musik, det finns färdiga listor för barnen på Spotify, sök på ”barn bil”
    • Lek lekar exempelvis: bilmärkesbingo, leta bilnummer, vem där osv.
    • Till mindre barn kan mjuka Pixi-böcker eller hängande mobiler/leksaker fungera bra som underhållning
  • Ta regelbundna pauser. Du kan nicka till när du kör bil – utan att ens ha märkt att du är trött. Du bör vara uppmärksam på om du börjar att gäspa och sträcka på dig, om du börjar småfrysa, känner dig torr i munnen eller får suddig blick.

Källa: Trygg-Hansa

*Transportstyrelsen

För mer information, kontakta gärna:
Alexandra Gahnström, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa
Telefon: 0701-68 35 72, mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa. Målgruppen för undersökningen är hushåll med barn mellan 0-12 år från den svenska allmänheten. Totalt har 714 intervjuer genomförts under perioden 9-15 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 59 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.