Småföretagare i likviditetsproblem går in med egna pengar

60 procent av småföretagarna väljer att gå in med egna pengar om företaget drabbas av kortsiktiga likviditetsproblem, det visar en undersökning från Trygg-Hansa.

Kreditupplysningsföretaget Syna meddelar att allt fler företag har svårt att betala sina räkningar. Antalet utslag i mål om betalningsförelägganden för svenska företag låg i oktober 2012 på 6 130 stycken – en ökning med 36 procent jämfört med oktober 2011.

Trygg-Hansa har frågat småföretagare vad de väljer att göra vid kortsiktiga likviditetsproblem. 60 procent går in med egna pengar, 17 procent ber banken om ett lån medan 10 procent lånar av familj eller vänner och 9 procent väntar med att betala fakturorna.

- Vår undersökning visar att småföretagarna är smarta och undviker vanliga skuldfällor som dyra sms-lån. Samtidigt är det fascinerande att egenföretagare har ett sådant starkt engagemang att de går in med sina privata pengar när det är tomt i företagets kassa. Men det är inte en långsiktigt hållbar lösning. Alla företag måste sträva efter att på lång sikt ha en stabil verksamhet med ett positivt kassaflöde, säger Ing-Marie Gustafsson, chef för kundservice gentemot småföretag på Trygg-Hansa.

För mer information, kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 32 06. Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under september 2012 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 506 personer med eget företag svarat på undersökningen.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa