Stor risk för getingsommar – så förbereder du dig

Stor risk för getingsommar – så förbereder du dig

Efter två somrar med färre getingar än befarat är risken för en getingsommar stor om värmen håller i sig. Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa, ger sina bästa tips på enkla åtgärder som du kan vidta redan nu för att minska risken för ovälkommet besök.

Trots att både statistiken och värmen under försommaren förra året tydde på att 2020 skulle bli en riktig getingsommar visar data från saneringsföretaget Nomor och Trygg-Hansa att antalet saneringar blev lägre än på många år. Förekomsten av getingar följer sedan länge samma mönster: efter ett år med färre getingar följer ett år med fler och var fjärde år bjuder på rekordhög aktivitet. Men med knappt 12 000 registrerade saneringsfall i fjol, det fjärde året i getingcykeln, ser nu mönstret ut att brytas. Enligt Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa, kan det betyda en rejäl ökning av getingar nu i sommar om vädret ger rätt förutsättningar.

– Vanligtvis övervintrar de starkaste getinghonorna efter en getingsommar och reproducerar sig under det följande – ur ett getingperspektiv - lugnare sommaren. Då får de vara ifred för oss människor och reproducera sig i större mängd inför ett nytt getingår. Efter två lugna getingår ser förutsättningarna just nu ut som att 2021 kan bli en getingsommar, men påföljden styrs även av vädret. Om värmen avtar så brukar det innebära att tillväxten avstannar, likt vi såg förra året, säger Håkan Franzén.

Upptäck förekomsten av getingbon tidigt
Med några enkla knep kan man undvika att getingar bygger bo och etablerar sig i vår direkta närhet. Ju tidigare getingarna upptäcks, desto enklare är det att förhindra en getinginvasion. Om man åtgärdar getingbon i början av säsongen slipper man dessutom ofta att tillkalla saneringshjälp under sommaren.

– De befruktade getinghonorna vaknar av vårsolen och börjar söka efter en lämplig boplats, och för att lägga sina ägg. Som husägare bör man kontrollera att det finns bra insektsnät i takfoten och i alla ventiler. Eftersom det är en risk för en getingsommar i år är det smart att redan nu hålla utkik efter begynnande getingbon för att undvika problem senare i sommar. På försommaren är boet ofta inte större än en golfboll och kan med rätt säkerhetsåtgärder tas ned på egen hand om man inte är allergisk, säger Håkan Franzén.

När getingarna ökar och etablerar sig, ökar även belastningen på saneringsföretagen som får svårt att hinna med. Det innebär att det kan ta längre tid innan man får hjälp under intensiva perioder vilket kan bli problematiskt för personer som är allergiska eller extra känsliga för att kan hantera ett getingbo på egenhand. Är man allergisk eller känslig bör man ta hjälp av en anhörig eller ett saneringsföretag. Getingar är också pollinerare och rovdjur som tar larver och skadedjur på bland annat grödor. Man bör därför endast sanera getingbon om de orsakar besvär.

Expertens tips för skydd mot getingarHåkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa, har sju tips inför den förmodade getingsommaren:

• Sök igenom hus, garage och bodar tidigt på säsongen,då är boet i regel inte större än en golfboll och är enkelt att ta bort. Getingbon sitter ofta under utskjutande tak, bakom panel, vid uteplatser eller i bodar.
  • Titta extra noga vid springor och utrymmen under fönsterbläck som blir en smidig passage för getingen vidare in under fasaden.
  • Passa på att ta bort boet på kvällen när getingarna är som lugnast. Skydda dig med ett par grova handskar, långärmat och gärna en halsduk över ansiktet. Peta ner boet i en påse och knyt ihop. Är boet större än ett krocketklot bör du kontakta ditt försäkringsbolag för att få hjälp.
  • Tänk på att inte lämna mat framme utomhus som lockar getingar – plocka undan rester och disk direkt efter grillningen.
  • Se över skicket på dina soptunnor. De ska vara hela och rena, och locket ska sluta tätt.
  • Se långsiktigt över ditt hus och kontrollera att det finns bra insektsnät i takfoten och alla ventiler, framför allt på vinden. Se även över och tillämpa råden på till exempel bodar och garage.
  • Ta alltid hjälp om du vet med dig att du är allergisk eller känslig mot getingstick.
  • Drick aldrig ur en öppnad burk som stått framme utomhus. Häll upp innehållet i ett glas i stället så ser du vad du får i dig.

Antal saneringar 2016–2020:
2016 – 31 002
2017 – 9 690
2018 – 25 208
2019 – 13 419
2020 – 11 522

Statistiken kommer från saneringsföretaget Nomor.

Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert, Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 33 87. Mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår i dag i Tryg Forsikring Skandinaviens största skadeförsäkringskoncern. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Den 1 april 2022 blev Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ett bolag under det gemensamma varumärket Trygg-Hansa.