Svenskarna näst sämst på att köpa gröna vitvaror

Svenskarna är näst sämst på att köpa energieffektiva vitvaror och elektroniska produkter. Detta visar en ny undersökning från Trygg-Hansas moderbolag RSA. Nio länder har undersökts angående konsumenters inställning till klimatförändring, hållbar utveckling och hållbara produkter och det är våra danska grannar som hamnar i toppen av listan.

Konsumenterna som deltagit är överlag positiva till att köpa energieffektiva vitvaror och elektronik för att minimera sin miljöpåverkan, enligt undersökningen. Förvånande nog hamnar svenskarna, med 68 procent, näst längst ner i rankningen. Däremot prioriterar så många som 84 procent i Kina att köpa energieffektiva vitvaror och elektronik. Den allra lägsta siffran står Chile för, med 60 procent.

- Det är förvånande att svenskarna är så mycket mindre angelägna om att bidra med bra vitvaror och elektroniska produkter än befolkningen i ett utvecklingsland som Kina. En del av förklaringen kan vara att kineser i större utsträckning än vi nordeuropéer ser konsekvenserna av klimatförändringarna på nära håll - vilket förmodligen gör dem mer angelägna att göra något konkret åt dem, säger Johan Eriksson, presschef på Trygg-Hansa.

Genom att byta till energisnåla vitvaror kan konsumenten spara en hel del pengar samtidigt som elförbrukningen sjunker. Det finns en tydlig miljömärkning som är obligatorisk på vitvaror i Sverige. Märkningens skala går från A, grön färg och låg förbrukning till G, röd färg och hög förbrukning. Miljömärkta vitvaror förbrukar mindre elektricitet och vatten och går tystare än standardprodukter1. Trots detta tvekar svenskarna.

Kvinnor mer intresserade av närproducerad mat
Undersökningen visade också att enbart 65 procent av svenskarna prioriterar att köpa närproducerade livsmedel för att minska sin påverkan på miljön. Kvinnor är dessutom betydligt mer positiva till att köpa sådan mat än män - 71 procent av kvinnorna jämfört med 59 procent av männen svarade att de anser att närproducerat livsmedel är ett viktigt bidrag i kampen mot klimatförändringarna.

- I Sverige har debatten om klimatet varit väldigt het och vi har kanske uppfattningen att vi är duktigare än vad vi faktiskt är, säger Johan Eriksson. Det är oroande att vi hamnar så långt ner i en global undersökning.

Topplista över länder som anser att energieffektiva vitvaror och elektronik är ett viktigt bidrag för att minimera miljöpåverkan

• Kina 84 procent
  • Danmark 77 procent
  • Kanada 76 procent
  • Tyskland 75 procent
  • Storbritannien 74 procent
  • Förenta Arabemiraten 74 procent
  • Frankrike 72 procent
  • Sverige 68 procent
  • Chile 60 procent

1 Källa: Konsumentverket

Om undersökningen:
9000 intervjuer med respondenter i åldrarna 16-64 år har genomförts på nio marknader, med 1000 genomförda intervjuer per marknad. Undersökningen omfattar Chile, Kanada, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.

Johan Eriksson, presschef. Telefon: +46 701 682872
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se